Spolupracovat při utváření osobní pohody.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel plánuje a zařazuje do výuky skupinové aktivity podporující pohodu, jako jsou dechová cvičení nebo jednoduché pohybové hry, při kterých žák spolupracuje s ostatními.
Využívá vizuální pomůcky k vyjádření pocitu pohody a postupně vede žáka k jejich samostatnému využívání během dne.
Nacvičuje se žáky situace, kdy je potřeba spolupracovat pro dosažení pohody (např. podají si polštáře, společná příprava třídy pro relaxaci, uklizení pomůcek, které již nepotřebují a brání jim v další činnosti).
Vybízí konkrétní žáky ke spolupráci s ostatními (např. k zapojení do tichých her ve dvojici, společnému poslechu hudby nebo sdílení oblíbených činností) a všímá si, když žák není zapojený. Vyjadřuje spokojenost, oceňuje, pokud se žáci zapojují nebo spolupracují.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák se zapojuje do společných činností, jako je poslech hudby, dechová cvičení nebo relaxační pohybové hry.
- Přijímá pomoc pro účely své osobní pohody (např. nechá se přikrýt dekou, přijme nabídku napít se, souhlasí s odpočinkem na polštáři).
- Podílí se podle svých potřeb na úpravě prostředí (např. uklidí si místo pro relaxaci, ztlumí světlo, nastaví si pohodlnou polohu na židli).
- Používá slova, gesta, piktogramy nebo jiný komunikační prostředek, aby sdělil, zda se cítí v pohodě.
- Příležitostně sleduje učitele, asistenta nebo spolužáky a zkouší jejich postupy pro zklidnění nebo relaxaci (např. hluboký nádech a výdech).