Soustředit se na poslech skladeb různých hudebních žánrů, soustředěně sledovat dramatické či taneční vystoupení.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení umožňuje žákovi hlubší poznání umění v oblastech hudby, dramatického umění a tance. Tento výstup rozšiřuje žákův kulturní a společenský rozhled a učí ho vnímat a pozorovat umění v širším kontextu. Přináší žákovi nové možnosti audiovizuálního vnímání tance, divadla a hudby v roli diváka i posluchače.
Žák se seznamuje se širším spektrem hudebního umění, získává hlubší povědomí o hudební kultuře, rozvíjí schopnost soustředěně naslouchat a nechat na sebe umění působit. Rozvíjí své estetické a citové vnímání a vytváří si osobitý postoj k hudební, taneční a divadelní kultuře. Současně si osvojuje společenské chování při návštěvě kulturních institucí.
Příklady aktivit:
Žák se účastní rozhovoru o tom, co je koncert, kdo na něm vystupuje a jaké chování se na něm očekává, přičemž využívá obrázky, jednoduchý sociální příběh nebo video, kde je vidět chování publika. Dále se seznamuje s nástroji, které na koncertě zazní (např. housle, flétna, klavír), a poslouchá krátké zvukové ukázky. Po návratu z koncertu si žák do hudebního deníku zaznamenává svůj zážitek formou kresby na připravený list papíru.
Učivo:
- Poslech hudby z různých období, včetně ukázek současné i minulé hudby, známých děl slavných skladatelů, české i světové taneční hudby
- Recitační provedení a dramatické inscenace jako součást hudebního a dramatického projevu
- Návštěva veřejného koncertu a divadelního představení, zhlédnutí tanečního a dramatického vystoupení
- Poslech písní a skladeb z různých hudebních žánrů a vnímání jejich estetických a emocionálních kvalit
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- JJA-REV-001-106-004 Popsat zhlédnutý filmový nebo divadelní příběh podle návodných otázek.
- JJA-REV-001-106-010 Vyjádřit své dojmy (libost či nelibost) z poslechu uměleckého textu.
- UKA-HUV-004-106-002 Rozlišovat různé druhy zvuků, rozpoznávat jejich zdroje.
- UKA-HUV-005-106-001 Soustředit se na poslech jednoduchých skladeb.