Soustředit se na poslech jednoduchých skladeb.

UKA-HUV-005-106-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení vede k rozvoji hudebního povědomí žáka, obohacuje jeho znalosti hudebního repertoáru v oblasti písní a skladeb a učí ho rozlišovat jejich typické znaky, charakteristickou melodii a styl. Prostřednictvím tohoto výstupu žák rozvíjí emocionální cítění, sluchové vnímání hudební ukázky a hudební paměť. 

Žák získává zkušenosti s poslechem skladeb a písní a učí se soustředěnému poslechu bez nástrojového a pohybového doprovodu. Soustředěným poslechem skladeb různých stylů žák vnímá jejich odlišnosti. Postupně, s pomocí učitele, se učí různými způsoby vyjádřit svůj pocit a prožitek z poslechu hudebního díla. Nenásilným způsobem poznává různé hudební formy a žánry.

Příklady aktivit:

Žák poslouchá českou lidovou píseň Šla Nanynka do zelí. Učitel představí jednoduchý příběh písně a objasní některá slova, která by mohla být pro žáka neznámá. Učitel píseň zazpívá nebo pustí nahrávku. Žák se soustředí na poslech a vnímá melodii a rytmus písně. Po poslechu se žák zaměří na následující otázky: „Jaká byla melodie písně?“, „Byla veselá, nebo smutná?“.

Učivo:

  • Poslech a zpěv českých a moravských lidových písní, stejně jako umělých písní
  • Seznámení se zvukem vybraných hudebních nástrojů
  • Poslech snadných skladeb českých a světových mistrů, skladeb různých hudebních forem a žánrů
  • Vnímání jednoduchých hudebních ukázek a orientace v jejich struktuře
  • Sluchová cvičení zaměřená na rozvoj hudební paměti a hudebního vnímání

Vazby na další očekávané výsledky učení