Vyjádřit své dojmy (libost či nelibost) z poslechu uměleckého textu.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení navazuje na zkušenosti žáka. Prostřednictvím slyšeného slova se učí vyjádřit emoce pohybem, zapojuje smysly a zaujímá ke slyšenému kladné nebo záporné stanovisko.
Příklady aktivit:
Žák slyší krátké slovo nebo větu (např. „radost“, „smutek“, „ticho“, „hlučno“). Žák pomocí jednoduchých pohybů (např. mávání rukama, tleskání, skákání nebo zastavení) vyjádří, jaké emoce nebo pocity u něj toto slovo vyvolalo.
Žák při slyšení slova nebo krátké věty ukazuje palcem nahoru, když se mu to líbí (kladné stanovisko), nebo palcem dolů, když se mu to nelíbí (záporné stanovisko).
Žák reaguje na krátkou básničku nebo říkanku pohybem podle rytmu a nálady slov – například při slově „smutný“ pomalu chodí, při slově „veselý“ rychle poskakuje.
Žák hraje hru s emocemi: slyší slovo a snaží se napodobit, jak by se člověk při tomto slově cítil (např. slovo „strach“ – přikrčí se, „radost“ – usměje se a vyskočí).
Učivo:
Dramatizace:
- pohybová dramatizace
- smyslová dramatizace
- vyjadřování emocí slovem nebo mimikou
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CPA-OSV-001-110-001 Rozpoznávat základní emoce.
- JJA-CAP-001-110-005 Získávat pozitivní vztah k literatuře.
- JJA-REV-001-110-004 Popsat pomocí obrázků nebo návodných otázek vyslechnutý, přiměřeně náročný příběh, divadelní nebo filmové představení.
- JJA-REV-001-110-005 Zprostředkovat vlastní zážitky a popsat své pocity.
- JJA-REV-001-110-007 Vyjádřit své dojmy (libost či nelibost) ze zhlédnutí divadelního a audiovizuálního díla.
- UKA-HUV-005-110-001 Soustředit se na poslech skladeb různých hudebních žánrů, soustředěně sledovat dramatické či taneční vystoupení.