Získávat pozitivní vztah k literatuře.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení přispívá k zájmu žáka o čtený a vyprávěný text a rozvíjí jeho základní kulturní povědomí. Žák je veden k soustředěnému poslechu příběhů, učí se rozlišovat, zda je vyprávěný příběh pohádka, nebo skutečnost, a získává základní poznatky o literárních a kulturních pojmech (např. pohádka, hádanka, říkanka, báseň, kniha, spisovatel, herec, film, divadlo).
Příklady aktivit:
Žák poslouchá dva krátké úryvky – jeden z pohádky (např. s kouzelnými prvky) a jeden realistický. Poté se učitel ptá: „Myslíš, že by se to mohlo stát doopravdy?“. Žák odpovídá a učí se rozlišovat mezi fikcí a realitou.
Žák natrénuje vhodné chování při návštěvě kina nebo divadla pomocí jednoduchého scénáře. Učitel rozdělí role (divák, uvaděč, herec) a žáci zahrají scénku. Učí se, kdy tleskat, kdy být potichu a jak se chovat při příchodu.
Žák si vybere svou oblíbenou postavu z filmu, herečku nebo herce a pomocí jednoduchých vět popisuje proč (např. „Líbí se mi, protože umí zpívat.“). Učitel klade doplňující otázky a vede rozhovor o kulturních zážitcích.
Učivo:
Literární druhy:
- literatura pro děti a mládež
Základní literární pojmy:
- rozpočítadlo
- hádanka
- říkanka
- báseň
- pohádka
- pověst
- kniha
- divadlo
- film
Osoby spojené s literaturou a jejich pojmenování:
- spisovatel
- básník
- čtenář
- herec