Získávat pozitivní vztah k literatuře.

JJA-CAP-001-110-005

Komentář:

Očekávaný výsledek učení přispívá k zájmu žáka o čtený a vyprávěný text a rozvíjí jeho základní kulturní povědomí. Žák je veden k soustředěnému poslechu příběhů, učí se rozlišovat, zda je vyprávěný příběh pohádka, nebo skutečnost, a získává základní poznatky o literárních a kulturních pojmech (např. pohádka, hádanka, říkanka, báseň, kniha, spisovatel, herec, film, divadlo).

Příklady aktivit:

Žák poslouchá dva krátké úryvky – jeden z pohádky (např. s kouzelnými prvky) a jeden realistický. Poté se učitel ptá: „Myslíš, že by se to mohlo stát doopravdy?“. Žák odpovídá a učí se rozlišovat mezi fikcí a realitou.

Žák natrénuje vhodné chování při návštěvě kina nebo divadla pomocí jednoduchého scénáře. Učitel rozdělí role (divák, uvaděč, herec) a žáci zahrají scénku. Učí se, kdy tleskat, kdy být potichu a jak se chovat při příchodu.

Žák si vybere svou oblíbenou postavu z filmu, herečku nebo herce a pomocí jednoduchých vět popisuje proč (např. „Líbí se mi, protože umí zpívat.“). Učitel klade doplňující otázky a vede rozhovor o kulturních zážitcích.

Učivo:

Literární druhy:

  • literatura pro děti a mládež

Základní literární pojmy:

  • rozpočítadlo
  • hádanka
  • říkanka
  • báseň
  • pohádka
  • pověst
  • kniha
  • divadlo
  • film

Osoby spojené s literaturou a jejich pojmenování:

  • spisovatel
  • básník
  • čtenář
  • herec

Vazby na další očekávané výsledky učení