Umět naslouchat jednoduchému uměleckému textu.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení významně přispívá k dalšímu rozvoji čtenářských dovedností žáka a zvyšuje zájem o literaturu v oblasti umění. Žák se během poslechu jednoduchého čteného textu seznamuje s uměleckým textem, dokáže rozeznat rozdíly mezi běžným a uměleckým textem, vyhledává odlišnosti pomocí návodných otázek. Po poslechu příběhu vyjadřuje své emoce a představy.
Příklady aktivit:
Žák poslouchá krátký příběh nebo báseň a potom řekne, jak se při tom cítil – zda byl text veselý, vtipný, nebo smutný.
Žák si prohlédne dva krátké texty – jeden pohádkový (umělecký), druhý obyčejný (např. návod). Pomocí jednoduchých otázek (např. „Který je hezčí?“ nebo „Který tě více baví?“) poznává rozdíl.
Žák ukazuje po poslechu příběhu obrázky smajlíků, které odpovídají jeho pocitům při poslechu (např. smích, smutek, překvapení).
Učivo:
Poslech čteného příběhu
Návodné otázky ke zjišťování rozdílů mezi běžným a uměleckým textem
Ukázky úryvků uměleckých textů:
- báseň
- povídka
- román
Druhy běžných textů:
- inzerát
- článek z tisku
- návod
- oznámení