Uplatňovat základní dovednosti pro vlastní tvorbu.

UKA-VYV-002-106-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na vyjadřování vjemů, pocitů a zkušeností. Výuka klade důraz na to, aby žák získal také praktické dovednosti, například manipulací s různými nástroji a pomůckami. Žák by měl mít dostatek příležitostí nacházet své vlastní cesty, jak jednotlivé prvky využívat a vytvářet. Během těchto činností si zároveň rozvíjí jemnou motoriku, která v tomto období významně souvisí s rozvojem řeči a kognitivních funkcí.

Příklady aktivit:

Žák venku sbírá listy stromů. Ve třídě je natírá vodovkou a tiskne na čtvrtku. Zkouší různé barvy a pozoruje vzniklé struktury. Aktivita rozvíjí jemnou motoriku a žák si sám vybírá, které listy a barvy použije.

Žák maluje štětcem oblohu a trávu, houbičkou přidává slunce nebo mraky. Může domalovat i strom či květinu podle své představy. Učitel postup rozfázuje, dává jednoduché instrukce a podporuje žáka, aby práci dotáhl do konce.

Žák vybírá z předem připravených vystřižených obrázků zvířat ty, které se mu líbí, a lepí je na barevný podklad. Může si domyslet i pozadí a domalovat ho voskovkou nebo pastelkou. Aktivita je jednoduchá na dokončení a podporuje volbu podle vlastního zájmu.

Učivo:

  • Kresba a malba s využitím různých technik, včetně tužky, pastelek, voskovek, vodových a temperových barev
  • Uplatnění grafomotorických cvičení pro uvolnění paže, předloktí, zápěstí a rozvoj jemné motoriky
  • Tvorba jednoduchých výrobků z textilu, přírodnin a dekorativních materiálů, včetně papíru, textilu a přírodních materiálů
  • Práce s různými grafickými technikami, jako jsou otisky, koláže, asambláže, muchláže, frotáže a modelování

Vazby na další očekávané výsledky učení