Orientovat se na ploše a v prostoru s využitím pojmů na začátku – na konci, nahoře – dole, pod – nad, před – za, nahoře – dole, vpředu – vzadu, vlevo – uprostřed – vpravo.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na schopnost žáka orientovat se na ploše a v prostoru. Prostřednictvím manipulace s reálnými předměty si žák osvojuje vnímání plochy a prostoru, orientuje se v základních pojmech a procvičuje řazení a uspořádání objektů podle zadaných pokynů. Získané dovednosti významně přispívají k rozvoji základních manipulačních schopností.
Příklady aktivit:
Žák rozlišuje pořadí v řadě předmětů nebo osob, určuje, kde je začátek a konec řady, kdo je vpředu a kdo vzadu, kdo je před nebo za daným prvkem. Pracuje přitom s uspořádáním v místnosti i na menších plochách, jako je stůl, podlaha, list papíru nebo stavebnicová podložka.
Žák k procvičování používá jemu známé předměty, hračky nebo kostky stavebnice.
Žák určuje prostorové vztahy v místnosti, například co je nahoře a dole, pod nebo nad daným předmětem. Aktivity probíhají přímo v běžně dostupných prostorách, což pomáhá žákovi lépe porozumět pravidlům uspořádání dané místnosti.
Učivo:
Orientace v prostoru
- Vlevo – vpravo
- Uprostřed
- Na začátku – na konci
- Nahoře – dole
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- INA-INF-002-110-003 Podílet se na využití tabulky k záznamu nečíselných dat.
- JJA-CAP-001-110-003 Orientovat se ve čteném textu pomocí návodných otázek.
- JJA-CAP-001-110-006 Používat jednoduché obrázkové návody.
- MAA-MAT-002-110-003 Orientovat se na číselné ose.
- MAA-MAT-004-110-003 Měřit a porovnat vzdálenosti mezi předměty a délky předmětů.
- UKA-VYV-002-110-003 Uplatňovat linie, barvy, tvary a objekty na ploše i v prostoru podle vlastního tvůrčího záměru.