Orientovat se na ploše a v prostoru s využitím pojmů na začátku – na konci, nahoře – dole, pod – nad, před – za, nahoře – dole, vpředu – vzadu, vlevo – uprostřed – vpravo.

MAA-MAT-001-106-002

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na schopnost žáka orientovat se na ploše a v prostoru. Prostřednictvím manipulace s reálnými předměty si žák osvojuje vnímání plochy a prostoru, orientuje se v základních pojmech a procvičuje řazení a uspořádání objektů podle zadaných pokynů. Získané dovednosti významně přispívají k rozvoji základních manipulačních schopností. 

Příklady aktivit:

Žák rozlišuje pořadí v řadě předmětů nebo osob, určuje, kde je začátek a konec řady, kdo je vpředu a kdo vzadu, kdo je před nebo za daným prvkem. Pracuje přitom s uspořádáním v místnosti i na menších plochách, jako je stůl, podlaha, list papíru nebo stavebnicová podložka.

Žák k procvičování používá jemu známé předměty, hračky nebo kostky stavebnice.

Žák určuje prostorové vztahy v místnosti, například co je nahoře a dole, pod nebo nad daným předmětem. Aktivity probíhají přímo v běžně dostupných prostorách, což pomáhá žákovi lépe porozumět pravidlům uspořádání dané místnosti.

Učivo:

Orientace v prostoru

  • Vlevo – vpravo
  • Uprostřed
  • Na začátku – na konci
  • Nahoře – dole

Vazby na další očekávané výsledky učení