Ukázat začátek a konec věty.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení směřuje k prohlubování zájmu o čtení a rozvoji základních dovedností při orientaci v textu. Žák se učí rozpoznat začátek a konec textu, identifikovat jednotlivé věty a chápat jejich uspořádání. Pomocí jednoduchých úkolů pod vedením učitele posiluje svou prostorovou orientaci (čtení zleva doprava) a schopnost lokalizovat informace v textu. Tyto činnosti přispívají k budování čtenářské gramotnosti a posilují pozornost a soustředění.
Příklady aktivit:
Žák označuje první a poslední větu krátkého textu (např. 3–4 jednoduché věty). Může je podtrhnout barvami nebo vyznačit pomocí obrázků (např. start a cíl).
Žák čte vybranou větu a počítá, kolik slov obsahuje. Slova si může označovat například kolečky.
Žák hledá v textu větu odpovídající dané instrukci (např. „Najdi větu, kde se píše, že kočka spala.“). Tím se podporuje porozumění textu a rozvoj logického uvažování.
Žák skládá jednotlivá slova napsaná na kartičkách ve správném pořadí zleva doprava. Aktivita podporuje správný směr čtení a osvojení větné skladby.
Žák postupně stoupá na kartičky se slovy jednoduché věty, které jsou rozmístěné na podlaze, větu čte nahlas. Tím se podporuje orientace v prostoru a fixace směru čtení.
Učivo:
- Porozumění struktuře textu
- Orientace v textu