Ukázat začátek a konec věty.

JJA-CAP-001-106-003

Komentář:

Očekávaný výsledek učení směřuje k prohlubování zájmu o čtení a rozvoji základních dovedností při orientaci v textu. Žák se učí rozpoznat začátek a konec textu, identifikovat jednotlivé věty a chápat jejich uspořádání. Pomocí jednoduchých úkolů pod vedením učitele posiluje svou prostorovou orientaci (čtení zleva doprava) a schopnost lokalizovat informace v textu. Tyto činnosti přispívají k budování čtenářské gramotnosti a posilují pozornost a soustředění.

Příklady aktivit:

Žák označuje první a poslední větu krátkého textu (např. 3–4 jednoduché věty). Může je podtrhnout barvami nebo vyznačit pomocí obrázků (např. start a cíl).

Žák čte vybranou větu a počítá, kolik slov obsahuje. Slova si může označovat například kolečky.

Žák hledá v textu větu odpovídající dané instrukci (např. „Najdi větu, kde se píše, že kočka spala.“). Tím se podporuje porozumění textu a rozvoj logického uvažování.

Žák skládá jednotlivá slova napsaná na kartičkách ve správném pořadí zleva doprava. Aktivita podporuje správný směr čtení a osvojení větné skladby.

Žák postupně stoupá na kartičky se slovy jednoduché věty, které jsou rozmístěné na podlaze, větu čte nahlas. Tím se podporuje orientace v prostoru a fixace směru čtení.

Učivo:

  • Porozumění struktuře textu
  • Orientace v textu

Vazby na další očekávané výsledky učení