Číst s porozuměním jednoduché věty.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení přispívá k zájmu žáka o praktické využití dovednosti čtení. Umožňuje žákovi pochopit, že každá myšlenka může být zaznamenána a sdělena prostřednictvím psaného slova. Žák si buduje základní čtenářské kompetence, které jsou klíčové pro jeho další vzdělávání. Učí se chápat význam přečteného slova či věty, vybírat požadovanou informaci a odlišit ji od jiných sdělení.
Příklady aktivit:
Žák vidí obrázek (např. „máma“, „ruka“, „pero“) a vybírá z několika kartiček slovo, které k obrázku patří. Slova jsou tvořená otevřenými slabikami (např. „tá-ta“, „ko-lo“).
Žák slyší jednoduché slovo (např. „sova“, „ruka“) a hledá ho mezi jinými kartičkami na stole nebo rozmístěnými po třídě. Aktivita propojuje sluchové vnímání, čtení a prostorovou orientaci.
Žák čte krátké věty a odpovídá na otázky typu „Kdo tam je?“, „Co dělá?“. Učitel se ujišťuje, že žák rozumí obsahu, v případě potřeby nabízí podporu v podobě ilustrace nebo názorného vysvětlení.
Žák obdrží několik jednoduchých vět, z nichž má vybrat tu, která odpovídá obrázku, nebo pokynu učitele (např. „Kočka leží.“, „Kočka skáče.“). Aktivita podporuje porozumění a rozhodování na základě obsahu.
Učivo:
- Čtení obrázků
- Čtení slabik
- Čtení slov
- Čtení jednoduchých vět
- Tvoření jednoduchých vět