Zvládat čtení probraných písmen.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení směřuje k probouzení zájmu o čtení. Žák se učí rozpoznávat tvary písmen a zvukovou podobu hlásek. Prostřednictvím zrakové a sluchové diferenciace spojuje vyslovenou hlásku s napsaným písmenem. Rozvíjí dovednosti v rytmizaci slov, analýze slov na slabiky a identifikaci jednotlivých hlásek. Tím si osvojuje základní čtenářské dovednosti, které mu umožňují lépe porozumět vztahu mezi mluvenou a psanou řečí.
Příklady aktivit:
Žák slyší vyslovenou hlásku a vybírá odpovídající písmeno z nabídky kartiček nebo magnetických písmen. Toto cvičení rozvíjí jeho schopnost přiřazovat slyšenou hlásku ke grafickému symbolu.
Žák pracuje s obrázky známých předmětů (např. auto, medvěd, lopata) a vybírá písmeno, kterým slovo začíná. Aktivita podporuje fonematické uvědomění a zrakovou orientaci.
Žák po třídě hledá písmena podle vyslovené hlásky a má za úkol co nejrychleji najít odpovídající písmeno. Spojení sluchového vjemu s pohybem napomáhá fixaci učiva.
Žák vytleskává slabiky ve známých slovech, určuje počet slabik a identifikuje počáteční hlásku. Aktivitu lze podpořit obrazovým materiálem.
Žák tvoří písmena z plastelíny, provázků nebo je píše prstem do písku. Cvičení podporuje motoriku a vizuálně-motorickou koordinaci, zároveň pomáhá fixovat tvar písmen.
Učivo:
- Čtení – analyticko-syntetické činnosti
- Alternativní způsoby čtení
- Sociální čtení
- Dělení a skládání slov
- Diferenciační cvičení pro rozvoj zrakového a sluchového vnímání