Reprodukovat krátký text podle ilustrací a návodných otázek.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení přispívá k rozvoji zájmu o čtení a budování základních čtenářských dovedností, především porozumění textu. Žák se učí chápat hlavní myšlenku jednoduchého textu, rozlišovat klíčové informace a na základě podpůrných otázek či ilustrací reprodukovat přečtený nebo slyšený obsah. Tím se vytváří základní porozumění literárnímu sdělení a posiluje schopnost aktivního naslouchání i jednoduché interpretace.
Příklady aktivit:
Žák po poslechu nebo přečtení krátkého textu odpovídá na jednoduché otázky typu: „Kdo byla hlavní postava?“, „Kde se příběh odehrával?“. Otázky vedou k pochopení hlavní myšlenky a rozvoji analytického uvažování.
Žák posuzuje předkládané věty, z nichž některé odpovídají obsahu příběhu a jiné ne, a rozhoduje, které věty se k příběhu vztahují. Aktivita pomáhá rozlišit podstatné a nepodstatné informace.
Žák vybírá ilustrace, které souvisejí s obsahem příběhu. Aktivita rozvíjí porozumění a podporuje vizuální paměť.
Žák dostane obrázky znázorňující jednotlivé části děje a seřadí je ve správném časovém pořadí. Cvičení rozvíjí vnímání dějové posloupnosti a logické myšlení.
Učivo:
- Řazení obrázků podle děje
- Vytváření příběhů z obrázků
- Leporela
- Malované čtení
- Dějové obrázky
- Orientace v textu
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- JJA-CAP-001-110-002 Přednášet říkanky a básně.
- JJA-CAP-001-110-003 Orientovat se ve čteném textu pomocí návodných otázek.
- JJA-CAP-001-110-004 Číst jednoduchý krátký text.
- JJA-CAP-001-110-006 Používat jednoduché obrázkové návody.
- JJA-REV-001-110-003 Popsat děje, jevy a osoby na obrázcích.
- JJA-REV-001-110-004 Popsat pomocí obrázků nebo návodných otázek vyslechnutý, přiměřeně náročný příběh, divadelní nebo filmové představení.