Popsat děje, jevy a osoby na obrázcích.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení prohlubuje dovednost popisovat reálně vnímané okolí. Žák si rozšiřuje slovní zásobu, učí se rozlišovat podstatné od nepodstatného. Upevňuje si zkušenost s popisem skutečné věci nebo osoby. Pomocí osnovy a návodných otázek sdílí to, co vidí kolem sebe.
Příklady aktivit:
Žák rozlišuje podstatné od nepodstatného, odděluje celek a detail. Vychází ze svých zkušeností, učí se správné struktuře popisu. Zároveň se učí zobecňovat (co mají společné) a respektovat individualitu (co mají odlišné).
Žák dostane obrázek nebo předmět (např. květinu, zvíře nebo hračku). Nejprve popíše celek (např. „To je květina.“), potom si společně s učitelem nebo spolužáky všímá detailů (barva, počet lístků, velikost). Pak hledá, co mají podobné ostatní obrázky nebo předměty (např. všechny květiny mají lístky), a naopak co je odlišuje (různé barvy, tvary). Nakonec se snaží vytvořit jednoduchý popis podle naučené osnovy.
Učivo:
Popis známé pohádkové postavy - základní znaky (vzhled, charakteristické rysy)
Popis své osoby (vzhled, zájmy)
Popis spolužáka (vzhled, zájmy)
Podle schémat a návodných otázek
- popis jednoduché činnosti
- popis jednoduchého děje
- popis jednoduchého jevu
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- JJA-CAP-001-106-002 Reprodukovat krátký text podle ilustrací a návodných otázek.
- JJA-REV-001-106-003 Popsat osoby, předměty podle reálu nebo vyobrazení za pomoci doprovodných otázek.
- JJA-REV-001-106-005 Zprostředkovat jednoduchý příběh podle obrázku.
- JJA-REV-001-106-008 Rozšiřovat pasivní i aktivní slovní zásobu pomocí účelné práce s obrázkovým materiálem a knihou.