Popsat dění v přírodě během ročních období na základě vlastního pozorování.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení prohlubuje porozumění dějům a změnám v přírodě v jednotlivých ročních obdobích. Tento výsledek učení vychází z praktických osobních zkušeností žáka.
Příklady aktivit:
Žák na základě vlastního pozorování a s použitím obrázků nebo reálných předmětů (listy, větvičky, květiny) popisuje základní změny v přírodě v průběhu ročních období (např. na jaře rostou květiny, na podzim padají listy).
Žák při vycházkách do okolí školy sleduje změny v přírodě (barva listí, květy, sníh, plody stromů) a společně s učitelem mluví o pozorovaných změnách.
Žák vnímá počasí v jednotlivých ročních obdobích – učitel mu nabízí konkrétní obrázky nebo symboly počasí (slunce, déšť, sníh, vítr) a žák je přiřazuje k odpovídajícímu ročnímu období.
Žák se seznamuje s vybranými druhy stěhovavých a přezimujících ptáků (např. čáp, vlaštovka, vrabec, sýkora) prostřednictvím obrázků, písniček nebo krátkých videí. Společně s učitelem rozlišuje, který pták na zimu odlétá a který zůstává.
Žák se seznamuje s vývojovými stadii zvířat v souvislosti s ročními obdobími (např. znázornění pomocí obrázků nebo modelů: vejce – kuřátko – slepice). Učitel může využít i jednoduché skládanky nebo kartičky k řazení jednotlivých stadií.
Učivo:
Změny v chování zvířat během ročních období:
- rození mláďat na jaře
- aktivity zvířat (vyhledávání potravy)
- stěhovaví ptáci
- přezimování zvířat v přírodě a vyhledávání úkrytu
- zimní spánek
Život rostlin během ročních období:
- klíčení semen na jaře
- růst, kvetení rostlin a sběr plodů v létě
- ukončení cyklu života rostlin na podzim a v zimě
Vycházky do přírody a pozorování přírody