Popsat dění v přírodě během ročních období na základě vlastního pozorování.

CAP-CAP-003-110-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení prohlubuje porozumění dějům a změnám v přírodě v jednotlivých ročních obdobích. Tento výsledek učení vychází z praktických osobních zkušeností žáka.

Příklady aktivit:

Žák na základě vlastního pozorování a s použitím obrázků nebo reálných předmětů (listy, větvičky, květiny) popisuje základní změny v přírodě v průběhu ročních období (např. na jaře rostou květiny, na podzim padají listy).

Žák při vycházkách do okolí školy sleduje změny v přírodě (barva listí, květy, sníh, plody stromů) a společně s učitelem mluví o pozorovaných změnách.

Žák vnímá počasí v jednotlivých ročních obdobích – učitel mu nabízí konkrétní obrázky nebo symboly počasí (slunce, déšť, sníh, vítr) a žák je přiřazuje k odpovídajícímu ročnímu období.

Žák se seznamuje s vybranými druhy stěhovavých a přezimujících ptáků (např. čáp, vlaštovka, vrabec, sýkora) prostřednictvím obrázků, písniček nebo krátkých videí. Společně s učitelem rozlišuje, který pták na zimu odlétá a který zůstává.

Žák se seznamuje s vývojovými stadii zvířat v souvislosti s ročními obdobími (např. znázornění pomocí obrázků nebo modelů: vejce – kuřátko – slepice). Učitel může využít i jednoduché skládanky nebo kartičky k řazení jednotlivých stadií.

Učivo:

Změny v chování zvířat během ročních období:

  • rození mláďat na jaře
  • aktivity zvířat (vyhledávání potravy)
  • stěhovaví ptáci
  • přezimování zvířat v přírodě a vyhledávání úkrytu
  • zimní spánek 

Život rostlin během ročních období:

  • klíčení semen na jaře
  • růst, kvetení rostlin a sběr plodů v létě
  • ukončení cyklu života rostlin na podzim a v zimě

Vycházky do přírody a pozorování přírody

Vazby na další očekávané výsledky učení