Dodržovat základní pravidla bezpečného pobytu v přírodě.

CAP-CAP-003-110-008

Komentář:

Očekávaný výsledek učení podporuje bezpečné chování v přírodě, zodpovědný přístup k přírodě a schopnost reagovat v krizových situacích. Zaměřuje se na osvojení základních dovedností pohybu v přírodě a na rozpoznání možných rizik a nebezpečí v přírodě.

Příklady aktivit:

Žák si na vycházkách do okolí školy povídá s učitelem o tom, jak se bezpečně chovat v přírodě. Učitel mu ukazuje místa, která jsou bezpečná (například cestička v parku), a místa, která mohou být nebezpečná (například obtížně dostupná místa s rozbitou lahví nebo spadlými větvemi, bláto, prudký svah). Společně se spolužáky zkoušejí určit, kde je bezpečné jít a kde si musí dávat pozor.

Žák si ve třídě může hrát hru na bezpečné a nebezpečné situace – na obrázcích hledá věci, které jsou v přírodě nebezpečné (např. trny, vosí hnízdo, rozlitá voda na cestě).

Žák ukazuje na obrázcích běžné jedovaté rostliny, jako je rulík zlomocný, konvalinka nebo blín. Dozvídá se, že tyto rostliny se nesmí trhat ani ochutnávat. Žák zkouší poznat bezpečné rostliny (např. sedmikráska, pampeliška) a ty, na které se nesahá.

Žák zkouší při hře „Bezpečný sběr hub“ pomocí obrázků rozlišit, které houby jsou jedlé (např. hřib smrkový), a které nejedlé nebo jedovaté (např. muchomůrka červená). Učitel mu vysvětluje, že houby se sbírají vždy jen s dospělými.

Žák v modelových situacích trénuje, jak přivolat pomoc – například nácvik volání „Pomoc!“ nebo používání modelu telefonu, kdy zkouší, jak říci, co se stalo a kde se nachází.

Učivo:

  • Pravidla bezpečného chování v přírodě
  • Zásady sběru a konzumace hub
  • Jedovaté rostliny
  • Praktické poznávání přírody

Základní pravidla pobytu v přírodě:

  • Rozdělávání ohně
  • Kontakt s divokými zvířaty
  • Tísňové volání

Vazby na další očekávané výsledky učení