Napodobovat činnosti, které pozitivně ovlivňují přírodu.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel vymýšlí modelové situace zaměřené na ochranu přírody a se žáky je prakticky nacvičuje (např. jak sázet stromky, jak správně krmit zvířata, jak třídit a recyklovat odpad).
Hrají si se žáky na ochránce přírody – dramatizují situace, zachraňují zvířata či lesy formou rolových her.
Společně pozorují růst rostlin – od semínka sledují vývoj rostlin ve třídě a zaznamenávají změny během ročních období. Sledují chování zvířat při návštěvách zookoutků, ekofarem nebo botanické zahrady, případně přímo ve škole.
Učitel vede žáky k nápodobě pozitivních vzorů – postav z příběhů a filmů o přírodě, které se žáky sleduje. Zkoušejí si konkrétní činnosti inspirované těmito postavami (např. sázení květin nebo péči o zvířata).
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák společně s učitelem a spolužáky třídí odpad a pečuje o zvířata.
- Pomáhá zalévat květiny, stará se o školní záhon, doplňuje krmítko pro ptáky a sbírá přírodniny na výzdobu třídy.
- Opakuje aktivity inspirované příběhy nebo filmy o ochraně přírody (např. chrání hmyz, nešlape na rostliny, zbytečně je netrhá a chová se ke zvířatům přátelsky).
- Aktivně se zapojuje do sběru listí, jiných přírodnin a do úklidu školního dvora.
- Na výzvu napodobuje zvířata nebo zvuky přírody, vyhledává listy, kamínky a další přírodniny a pozoruje jejich strukturu.