Poznat na základě společně prožité vlastní zkušenosti umělý a přírodní ekosystém, jeho využití a význam.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na získání vlastní zkušenosti žáka s určitým ekosystémem prostřednictvím přímého pozorování v regionu. Tento výsledek vede žáka ke smyslovému vnímání okolního světa. Umožňuje mu získat osobní zkušenost s pobytem v přírodě, manipulovat s přírodninami a seznamovat se s rostlinami a živočichy v regionu, ve kterém žije.
Příklady aktivit:
Žák se během vycházek do přírody setkává s běžnými druhy rostlin a živočichů v různých ekosystémech.
Žák pozoruje hmyz, ptáky a savce, sbírá přírodniny, jako jsou listy, šišky nebo kamínky, a učí se je poznávat.
Žák se s pomocí obrázkových materiálů a vyprávění seznámí s ohroženými druhy rostlin a živočichů a pochopí, proč je důležité je chránit.
Žák si osvojuje základní poznatky o významu lesa (např. jak les pomáhá čistit vzduch a poskytuje domov zvířatům) prostřednictvím jednoduchých praktických činností, jako je pozorování stromů, poslouchání zvuků lesa nebo péče o školní záhonek.
Učivo:
Druhy ekosystémů:
- přírodní ekosystémy – les, rybník, řeka
- umělé ekosystémy – statek, pole, park
Ekosystém lesa:
- lesní patra
- lesní plody a houby
- lesní živočichové
- těžba dřeva
- význam lesa pro člověka a přírodu
- produkce kyslíku
Vycházky a pobyty v přírodě:
- smyslové a pohybové aktivity v přírodě
- sběr přírodnin
- sběr lesních plodů
- pozorování hmyzu, ptáků a zvířat
Vybraní zástupci rostlin a živočichů vázaní na určité životní prostředí
Rozšíření, význam a ochrana živočichů
Zadržování vody v krajině
Invazní druhy rostlin a živočichů