Poznat na základě společně prožité vlastní zkušenosti umělý a přírodní ekosystém, jeho využití a význam.

CAP-CAP-003-110-004

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na získání vlastní zkušenosti žáka s určitým ekosystémem prostřednictvím přímého pozorování v regionu. Tento výsledek vede žáka ke smyslovému vnímání okolního světa. Umožňuje mu získat osobní zkušenost s pobytem v přírodě, manipulovat s přírodninami a seznamovat se s rostlinami a živočichy v regionu, ve kterém žije.

Příklady aktivit:

Žák se během vycházek do přírody setkává s běžnými druhy rostlin a živočichů v různých ekosystémech.

Žák pozoruje hmyz, ptáky a savce, sbírá přírodniny, jako jsou listy, šišky nebo kamínky, a učí se je poznávat.

Žák se s pomocí obrázkových materiálů a vyprávění seznámí s ohroženými druhy rostlin a živočichů a pochopí, proč je důležité je chránit.

Žák si osvojuje základní poznatky o významu lesa (např. jak les pomáhá čistit vzduch a poskytuje domov zvířatům) prostřednictvím jednoduchých praktických činností, jako je pozorování stromů, poslouchání zvuků lesa nebo péče o školní záhonek.

Učivo:

Druhy ekosystémů:

  • přírodní ekosystémy – les, rybník, řeka
  • umělé ekosystémy – statek, pole, park

Ekosystém lesa:

  • lesní patra
  • lesní plody a houby
  • lesní živočichové
  • těžba dřeva
  • význam lesa pro člověka a přírodu
  • produkce kyslíku

Vycházky a pobyty v přírodě: 

  • smyslové a pohybové aktivity v přírodě
  • sběr přírodnin 
  • sběr lesních plodů
  • pozorování hmyzu, ptáků a zvířat  

Vybraní zástupci rostlin a živočichů vázaní na určité životní prostředí

Rozšíření, význam a ochrana živočichů

Zadržování vody v krajině

Invazní druhy rostlin a živočichů

Vazby na další očekávané výsledky učení