Využívat mapu v jednoduchých praktických situacích.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení směruje žáka k využívání map v praktickém životě. To napomáhá k rozvoji schopnosti orientace v neznámém prostředí.
Příklady aktivit:
Žák si při práci s mapou osvojuje základní orientaci ve známém prostoru. Společně s učitelem si prohlíží jednoduchou mapu okolí školy nebo města. Učitel ukazuje významné body, například školu, obchod, hřiště nebo zastávku autobusu. Žák hledá podle pokynů tyto body na mapě.
Žák během vycházky porovnává mapu s reálným prostředím – hledá například, kde je obchod nebo kde je park, který vidí na mapě.
Žák ve třídě může pracovat s obrázky různých typů map – mapy města, mapy České republiky, mapy světa – a povídá si se spolužáky o tom, k čemu různé mapy slouží.
Žák spolu s učitelem, pokud to možnosti školy dovolují, vyzkouší jednoduchou orientaci pomocí mobilního telefonu – například pomocí aplikace Mapy nebo Google Maps. Společně si zkusí najít cestu na známé místo v okolí. Žák se seznamuje s ikonami na mapě (např. značka pro obchod, autobusovou zastávku).
Žák si pro lepší pochopení může zahrát jednoduchou hru – najdi cestu na obrázkové mapě či v mobilní aplikaci (např. od školy na hřiště).
Učivo:
Mapa:
- orientace na mapě podle barev
- turistické značky a symboly
- města
- státy Evropské unie
- světadíly
- moře a oceány
Česká republika:
- zeměpisná poloha
- hranice republiky
- sousední státy
Turistické značky a symboly
Práce s glóbusem