Orientovat se v nejbližších důležitých místech v okolí školy a bydliště.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na dovednosti žáka v oblasti orientace v okolí domova a školy. Směřuje k osvojení základních dovedností bezpečného pohybu v obci a v místě školy. Žák se seznamuje se svým nejbližším okolím, objevuje a pojmenovává místa, která pozoruje. Učitel využívá principy místně zakotveného učení.
Příklady aktivit:
Žák pomocí obrázků, fotografií, videí a praktických zkušeností poznává kulturní a historické zajímavosti v nejbližším okolí.
Žák prostřednictvím modelových situací (např. odeslání dopisu na poště, orientace v budově nemocnice, obecního úřadu, nádraží, policejní a požární stanice) si osvojuje dovednosti potřebné pro praktický život.
Žák vnímá význam kulturních institucí, například při návštěvě divadelního či filmového představení, koncertu nebo výstavy v okolí školy a bydliště.
Žák se seznamuje s důležitými místy v okolí školy a bydliště pomocí fotografií (např. „Moje knížka míst“).
Žák nacvičuje orientaci na důležitých trasách v místě školy a bydliště, zastavuje se u známých budov a ukazuje na ně. Upevňuje si orientaci pomocí jednoduché vizualizace.
Žák vytváří fotopříběhy. Skládá trasu podle obrázků a řadí je do správného pořadí. Používá pomůcky, jako jsou maketa semaforu, klíč od domova nebo malý nákupní košík.
Žák skládá puzzle s obrázky důležitých míst v okolí školy a bydliště.
Žák vytváří jednoduchý plán (domov – škola), ve kterém spojuje čarou domov a školu.
Žák tvoří sociální scénáře – například staví ulice a domy z kostek, nacvičuje cestu do školy nebo si zkouší situace, kdy cestou potká paní učitelku. Učí se pojmy jako vchod, zvoníme nebo přecházíme silnici.
Žák využívá aplikace či tablet – dotyková trasa, jednoduché PowerPoint prezentace se zvukem.
Učivo:
- Domov, škola a jejich okolí
- Orientace v okolí bydliště a školy
- Adresa bydliště
- Obec (město, škola)
- Kulturní a historické zajímavosti (význačná místa a instituce) v obci a nejbližším okolí