Zapojit se do činností, které chrání přírodu.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení směruje žáka k aktivnímu přístupu a zájmu o ochranu přírody. Vede žáka k péči o okolí a životní prostředí. Přispívá k jeho uvědomění, že každý nese zodpovědnost za prostředí, ve kterém žijeme.
Příklady aktivit:
Žák se zapojuje do jednoduchých činností, které ho vedou k ochraně přírody. Společně s učitelem se podílí na úklidu životního prostředí. Při této činnosti zkouší správně třídit odpad do barevných kontejnerů.
Žák si ve třídě zahraje hru na třídění odpadu. Na stole má různé obrázky (např. lahev, papír, sklenici) a vybírá správný koš, kam obrázek patří.
Žák na vycházkách do okolí školy pozoruje rostliny a stromy, poslouchá zvuky přírody. Učitel žáka upozorňuje na správné chování v přírodě – například: netrháme rostliny, nekřičíme, neodhazujeme odpadky.
Žák pracuje s obrázky, na kterých rozlišuje správné a nesprávné chování v přírodě – například: na jednom obrázku dítě hází papírek na zem, na druhém hází papírek do koše. Společně si povídají se spolužáky, co je správné a proč.
Žák se seznamuje s obrázky chráněných území. Učitel mu vysvětluje, co znamenají značky, které můžeme v přírodě vidět (např. zákaz rozdělávání ohně nebo zákaz vstupu se psem).
Žák sleduje krátké pohádky nebo videa o ochraně přírody. Po zhlédnutí si se spolužáky o příběhu povídají – co postavy udělaly dobře a co špatně.
Učivo:
- Ochrana přírody a životního prostředí
- Sběr odpadků a péče o okolí školy
- Naučné stezky
Chráněná území:
- Označení chráněných území
- Zásady chování v chráněných územích