Rozpoznat druhy vody – pitná, užitková, odpadní.

CAP-CAP-002-110-002

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na rozlišení a určení vody pitné, užitkové a odpadní. Tento výstup napomáhá žákovi k pochopení důsledků úbytku vodních zdrojů a vede ho k osvojení návyků v hospodaření s vodou.

Příklady aktivit:

Žák se s pomocí učitele seznamuje s významem vody v přírodě a pro život člověka (např. pití, vaření, mytí, zalévání květin, koupání zvířat). Při určování podoby a výskytu vody v přírodě vychází z vlastní praktické zkušenosti – poznává vodu v kaluži, dešťovou vodu, sníh, led, potok, řeku nebo vodu z vodovodu.

Žák porovnává čistotu různých vzorků vody – například voda z vodovodu (pitná), voda z kaluže (špinavá), voda z roztátého sněhu (může být znečištěná), dešťová voda (užitková), voda z potoka (k pozorování). Ke vzorkům přiřazuje obrázky s využitím – např. pitná voda (sklenice na pití), dešťová voda (zalití zahrady), špinavá voda (nevhodná k pití).

Žák si postupně osvojuje nutnost šetření a hospodaření s vodou – například zavírání kohoutku při čištění zubů, sběr dešťové vody na zalévání.

Žák se na základě názorných obrázků a s dopomocí učitele seznamuje s jednoduchým znázorněním koloběhu vody v přírodě (mrak – déšť – řeka – moře – slunce ohřívá – voda se odpařuje – mrak).

Učivo:

Voda – pitná a užitková

Koloběh vody v přírodě

Voda v přírodě:

  • povrchová
  • podzemní
  • ve vzduchu
  • minerální
  • sladká
  • slaná
  • kyselá

Odpadní vody:

  • čistota vody
  • úpravny vody a čističky odpadních vod
  • ochrana vodních zdrojů

Vazby na další očekávané výsledky učení