Rozpoznat druhy vody – pitná, užitková, odpadní.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na rozlišení a určení vody pitné, užitkové a odpadní. Tento výstup napomáhá žákovi k pochopení důsledků úbytku vodních zdrojů a vede ho k osvojení návyků v hospodaření s vodou.
Příklady aktivit:
Žák se s pomocí učitele seznamuje s významem vody v přírodě a pro život člověka (např. pití, vaření, mytí, zalévání květin, koupání zvířat). Při určování podoby a výskytu vody v přírodě vychází z vlastní praktické zkušenosti – poznává vodu v kaluži, dešťovou vodu, sníh, led, potok, řeku nebo vodu z vodovodu.
Žák porovnává čistotu různých vzorků vody – například voda z vodovodu (pitná), voda z kaluže (špinavá), voda z roztátého sněhu (může být znečištěná), dešťová voda (užitková), voda z potoka (k pozorování). Ke vzorkům přiřazuje obrázky s využitím – např. pitná voda (sklenice na pití), dešťová voda (zalití zahrady), špinavá voda (nevhodná k pití).
Žák si postupně osvojuje nutnost šetření a hospodaření s vodou – například zavírání kohoutku při čištění zubů, sběr dešťové vody na zalévání.
Žák se na základě názorných obrázků a s dopomocí učitele seznamuje s jednoduchým znázorněním koloběhu vody v přírodě (mrak – déšť – řeka – moře – slunce ohřívá – voda se odpařuje – mrak).
Učivo:
Voda – pitná a užitková
Koloběh vody v přírodě
Voda v přírodě:
- povrchová
- podzemní
- ve vzduchu
- minerální
- sladká
- slaná
- kyselá
Odpadní vody:
- čistota vody
- úpravny vody a čističky odpadních vod
- ochrana vodních zdrojů