Ovládat postupy, jak bezpečně zacházet s chemickými výrobky používanými v domácnosti.

CAP-CAP-002-110-004

Komentář:

Očekávaný výsledek učení vede žáka k dodržování zásad bezpečné práce s chemickými přípravky v běžném životě. Tento výstup významným způsobem přispívá k ochraně zdraví žáka i jeho okolí. Umožňuje mu uvědomit si možná rizika a nebezpečí při práci s chemickými výrobky a přizpůsobit jim své chování.

Příklady aktivit:

Žák s pomocí učitele vyhledává a prohlíží si etikety na obalech běžně používaných chemických přípravků (např. čisticí prostředky ve škole, mýdlo, dezinfekce). Pomocí jednoduché přehledové tabulky piktogramů (obrázky, barvy) se učí rozlišit, zda je přípravek nebezpečný (např. dráždivý, žíravý).

Žák si prakticky zkouší, jak správně používat ochranné pomůcky – například nasazení rukavic při práci s čisticími prostředky, použití ochranné zástěry.

Žák se seznámí s bezpečným zacházením s léčivy – na konkrétních příkladech (prázdné obaly léků) si zkouší správně rozhodnout, co patří do odpadu a co je potřeba vrátit do lékárny.

Žák si prostřednictvím modelových situací nacvičuje jednoduché kroky první pomoci – například opláchnutí ruky pod tekoucí vodou při popálení nebo poleptání (praktické ukázky s použitím studené vody).

Žák se zúčastní rozhovoru o tom, co dělat v případě, že se setká s neznámými nebo nebezpečnými látkami – kam se obrátit o pomoc (učitel, dospělý, volání na tísňovou linku).

Učivo:

  • Zásady bezpečné práce s chemickými přípravky v běžném životě
  • Označování a symboly nebezpečných látek
  • Třídění nebezpečných látek podle symbolů (piktogramů)
  • Úklidové prostředky
  • Zásady práce s hořlavinami a žíravinami
  • První pomoc při popálení a poleptání
  • Lékárnička
  • Léčiva a návykové látky

Vazby na další očekávané výsledky učení