Popsat, co prospívá a co škodí přírodě.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení podporuje u žáka pozitivní vztah k přírodě, rozvíjí jeho ekologické cítění a odpovědný přístup k životnímu prostředí.
Příklady aktivit:
Žák podle pokynů učitele rozpozná škodlivé chování vůči přírodě, například odhazování odpadků, ničení rostlin nebo hlučné chování v přírodě. Žák si vybere z nabízených praktických činností ty, které přírodě prospívají, například sázení květin, čištění studánek nebo šetření energiemi. Aktivity jsou přizpůsobené schopnostem žáka a probíhají pod vedením učitele.
Žák se naučí rozpoznat škodlivé a prospěšné chování vůči přírodě a vybrat správné praktické činnosti. Lze využít pomůcky, jako jsou obrázky (fotografie nebo kresby) různých situací v přírodě, například odhozený odpad, ničené rostliny, hlučná skupina lidí, sázení květin, čištění studánky, vypínání světel. Dále lze použít koše nebo boxy označené „Škodí přírodě“ a „Pomáhá přírodě“ nebo kartičky s jednoduchými popisy činností.
Učivo:
Lidské činnosti a aktivity, které prospívají přírodě:
- sázení stromů a rostlin
- třídění odpadu
- šetření vodou a energiemi
- čistota přírody
- ochrana zvířat a rostlin
Lidské činnosti a aktivity, které škodí přírodě:
- odhazování odpadků
- znečišťování vodních zdrojů a vzduchu
- plýtvání vodou a energiemi
- poškozování stromů a rostlin
Vycházky do přírody, pozorování přírody
Pohádky a příběhy o přírodě