Popisovat na základě pozorování rozmanitost přírody.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na prohloubení znalostí o přírodě v jednotlivých ročních obdobích. Cílem výstupu je vést žáka k uvědomění si změn v přírodě během roku. Žák získává vědomosti o střídání ročních období na základě charakteristických znaků a vlastního pozorování přírody. Podle obrázků dokáže pojmenovat jednotlivé přírodní děje. Seznamuje se s prací na zahradě, na poli a v sadu v jednotlivých ročních obdobích, se sklizní ovoce, zeleniny a zemědělských plodin.
Příklady aktivit:
Žák se seznamuje s ročními obdobími prostřednictvím her „Cesta ročními obdobími“, „Na zahradníka“ nebo „Na farmáře“.
Žák se zapojuje do hudebně-pohybové hry „Roční období v pohybu“, při které napodobuje činnosti (např. v zimě se třesu zimou nebo dělání sněhové koule, naopak v létě plavu v bazénu nebo sklízím letní ovoce).
Učivo:
- Změny v přírodě během ročních období
- Znaky ročních období
- Stromy – ovocné, okrasné, listnaté, jehličnaté
- Keře
- Ovoce a zelenina
- Sezonní práce na zahradě a na poli
- Les
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CAP-CAP-001-110-001 Pozorovat a poznat, zda je těleso v klidu, či pohybu vůči jinému tělesu.
- CAP-CAP-001-110-002 Rozeznat a bezpečně využívat zdroje tepla a světla.
- CAP-CAP-001-110-003 Rozpoznávat jednotlivá skupenství na základě badatelských aktivit.
- CAP-CAP-001-110-004 Rozpoznat zdroje zvuku v běžných situacích, popsat škodlivé důsledky nadměrného hluku a způsoby ochrany před ním.
- CAP-CAP-001-110-005 Pozorovat a rozpoznat střídání dne a noci, ročních období.
- CAP-CAP-001-110-006 Rozlišit základní druhy energií a jejich využití v praktickém životě.
- CAP-CAP-002-110-002 Rozpoznat druhy vody – pitná, užitková, odpadní.
- CAP-CAP-002-110-003 Ukázat příklady znečišťování vody a vzduchu ve svém nejbližším okolí.
- CAP-CAP-003-110-001 Popsat dění v přírodě během ročních období na základě vlastního pozorování.
- CAP-CAP-003-110-003 Rozpoznat a využívat hospodářské plodiny v běžném životě.
- CAP-CAP-003-110-004 Poznat na základě společně prožité vlastní zkušenosti umělý a přírodní ekosystém, jeho využití a význam.
- CAP-CAP-003-110-006 Popsat, co prospívá a co škodí přírodě.
- CAP-CAP-003-110-007 Zapojit se do činností, které chrání přírodu.
- CAP-CAP-003-110-008 Dodržovat základní pravidla bezpečného pobytu v přírodě.
- CPA-CSP-005-110-001 Podílet se na pěstování rostlin v interiéru a v exteriéru, vyhýbat se kontaktu s jedovatými rostlinami.
- CPA-CSP-005-110-002 Provádět pozorování přírody a rozlišit roční období podle typických znaků.
- CPA-CSP-005-110-003 Dodržovat základní zásady bezpečného kontaktu se zvířaty.