Pozorovat a rozpoznat střídání dne a noci, ročních období.

CAP-CAP-001-110-005

Komentář:

Očekávaný výsledek učení prostřednictvím praktických ukázek prohlubuje porozumění tomu, jak pohyby Země ovlivňují střídání ročních období a střídání dne a noci. Tento výstup přispívá k rozvoji pozorovacích schopností žáka a jeho porozumění danému jevu.

Příklady aktivit:

Žák s pomocí učitele vytváří jednoduchý kalendář přírody, do kterého pravidelně zapisuje pozorování počasí. Podle pokynů učitele sleduje počasí a měří teplotu na teploměru. Na základě svých pozorování volí vhodné aktivity a oblečení odpovídající aktuálnímu počasí.

Žák demonstruje pomocí glóbusu a baterky, kde je na Zemi den a kde noc. Tato aktivita je vedena s dostatečnou podporou učitele, aby byla pro žáka s ohledem na jeho potřeby srozumitelná a zvládnutelná.

Žák si za pomoci pracovní desky s vyznačenou eliptickou dráhou, lampy představující Slunce a glóbusu znázorňujícího Zemi vytváří představu o tom, že Země obíhá kolem Slunce přibližně 365 dní, a že tento pohyb ovlivňuje střídání ročních období.

Učivo:

  • Kalendář přírody
  • Piktogramy počasí 
  • Venkovní teploměr
  • Pohyb Země kolem své osy
  • Pohyby Země kolem Slunce
  • Glóbus

Vazby na další očekávané výsledky učení