Pozorovat a rozpoznat střídání dne a noci, ročních období.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení prostřednictvím praktických ukázek prohlubuje porozumění tomu, jak pohyby Země ovlivňují střídání ročních období a střídání dne a noci. Tento výstup přispívá k rozvoji pozorovacích schopností žáka a jeho porozumění danému jevu.
Příklady aktivit:
Žák s pomocí učitele vytváří jednoduchý kalendář přírody, do kterého pravidelně zapisuje pozorování počasí. Podle pokynů učitele sleduje počasí a měří teplotu na teploměru. Na základě svých pozorování volí vhodné aktivity a oblečení odpovídající aktuálnímu počasí.
Žák demonstruje pomocí glóbusu a baterky, kde je na Zemi den a kde noc. Tato aktivita je vedena s dostatečnou podporou učitele, aby byla pro žáka s ohledem na jeho potřeby srozumitelná a zvládnutelná.
Žák si za pomoci pracovní desky s vyznačenou eliptickou dráhou, lampy představující Slunce a glóbusu znázorňujícího Zemi vytváří představu o tom, že Země obíhá kolem Slunce přibližně 365 dní, a že tento pohyb ovlivňuje střídání ročních období.
Učivo:
- Kalendář přírody
- Piktogramy počasí
- Venkovní teploměr
- Pohyb Země kolem své osy
- Pohyby Země kolem Slunce
- Glóbus
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CSA-CJS-003-106-001 Orientovat se v čase a pojmenovat rozvržení svých denních činností.
- CSA-CJS-003-106-002 Rozpoznat dny v týdnu, případně měsíce, a rozlišovat roční období.
- CSA-CJS-004-106-002 Popisovat na základě pozorování rozmanitost přírody.
- MAA-MAT-003-106-001 Rozlišovat pojmy rok, měsíc, den.