Rozpoznávat jednotlivá skupenství na základě badatelských aktivit.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na jednoduché pokusy se změnami skupenství vody a na porozumění tomu, co se s vodou děje při tání, vypařování, kondenzaci a tuhnutí. Žák s podporou učitele rozlišuje skupenství látek (pevné, kapalné, plynné) na základě vlastních pozorování a zkušeností z běžného života.
Příklady aktivit:
Žák s podporou učitele zkoumá přeměny skupenství vody pomocí jednoduchých a názorných pokusů – například pozoruje, jak led taje na vodu, jak se voda při vaření mění v páru, jak pára na studeném skle opět zkapalní na vodu, a jak se voda v mrazáku změní zpět na led.
Žák na základě vlastní zkušenosti a s využitím názorných pomůcek rozlišuje, zda je látka pevná, kapalná, nebo plynná. Pomocí jednoduchých pokusů zkoumá vlastnosti různých materiálů (např. ohýbání plastového pravítka, mačkání houbičky, lití vody do různých nádob) a popisuje, jak se mění tvar nebo objem a zda je látka ohebná, nebo pružná.
Učivo:
- Přeměny skupenství – tání a tuhnutí
- Teplota varu a teplota tání
- Vlastnosti a skupenství látek
- Pevné, kapalné a plynné skupenství – led, voda, pára
- Vlastnosti látek – stlačitelnost, rozpínavost, změna tvaru, ohebnost