Ukázat příklady znečišťování vody a vzduchu ve svém nejbližším okolí.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na praktické poznávání příkladů znečišťování vody a vzduchu v nejbližším okolí. Žák je veden k šetrnému a odpovědnému přístupu k životnímu prostředí. Tento výstup přispívá k pochopení významu vody a vzduchu pro život a k uvědomění si nutnosti jejich ochrany. Žák si s pomocí učitele uvědomuje význam ochrany vody a vzduchu před znečištěním. Prostřednictvím konkrétních činností je veden k ekologickému chování. Žák se jednoduchou formou a s podporou učitele seznamuje s chováním v případě ekologické havárie (např. znečištění vody nebo půdy). Učitel používá jednoduché obrázky nebo krátká videa, kde je ukázáno, jak se lidé chrání a kdo pomáhá (hasiči, pracovníci životního prostředí).
Příklady aktivit:
Žák s pomocí učitele třídí odpad ve třídě (papír, plast, sklo) a přiřazuje jednotlivé druhy odpadu k barevným kontejnerům s piktogramy.
Žák společně s učitelem odkládá vybraný odpad na určená místa (školní kontejnery, separační dvůr při školních vycházkách).
Žák si s podporou učitele osvojuje správné zacházení s odpadem při přípravě pokrmů – nevylévá tuky do dřezu, nevhazuje hygienické potřeby do WC.
Žák se účastní rozhovoru o tom, proč je důležité nespalovat odpad v kamnech nebo na ohništích (např. při školních akcích), učitel používá obrázky nebo jednoduchá schémata.
Žák pozoruje nebo sleduje krátké video o znečišťování ovzduší (např. kouř z komínů, doprava) a s pomocí učitele si povídá o tom, co škodí čistému vzduchu a proč je důležité chránit vzduch.
Učivo:
Znečišťování vody:
- továrny
- chemické prostředky
Plasty:
- použití plastů a jejich likvidace
- recyklace a třídění odpadů
- konkrétní příklady recyklace
Zdroje znečištění:
- únik ropy a chemických látek
- ekologické havárie
- hnojiva
- černé skládky
- požáry skladišť a průmyslových provozů
Čistota ovzduší, smog