Ukázat příklady znečišťování vody a vzduchu ve svém nejbližším okolí.

CAP-CAP-002-110-003

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na praktické poznávání příkladů znečišťování vody a vzduchu v nejbližším okolí. Žák je veden k šetrnému a odpovědnému přístupu k životnímu prostředí. Tento výstup přispívá k pochopení významu vody a vzduchu pro život a k uvědomění si nutnosti jejich ochrany. Žák si s pomocí učitele uvědomuje význam ochrany vody a vzduchu před znečištěním. Prostřednictvím konkrétních činností je veden k ekologickému chování. Žák se jednoduchou formou a s podporou učitele seznamuje s chováním v případě ekologické havárie (např. znečištění vody nebo půdy). Učitel používá jednoduché obrázky nebo krátká videa, kde je ukázáno, jak se lidé chrání a kdo pomáhá (hasiči, pracovníci životního prostředí).

Příklady aktivit:

Žák s pomocí učitele třídí odpad ve třídě (papír, plast, sklo) a přiřazuje jednotlivé druhy odpadu k barevným kontejnerům s piktogramy.

Žák společně s učitelem odkládá vybraný odpad na určená místa (školní kontejnery, separační dvůr při školních vycházkách).

Žák si s podporou učitele osvojuje správné zacházení s odpadem při přípravě pokrmů – nevylévá tuky do dřezu, nevhazuje hygienické potřeby do WC.

Žák se účastní rozhovoru o tom, proč je důležité nespalovat odpad v kamnech nebo na ohništích (např. při školních akcích), učitel používá obrázky nebo jednoduchá schémata.

Žák pozoruje nebo sleduje krátké video o znečišťování ovzduší (např. kouř z komínů, doprava) a s pomocí učitele si povídá o tom, co škodí čistému vzduchu a proč je důležité chránit vzduch.

Učivo:

Znečišťování vody:

  • továrny
  • chemické prostředky

Plasty: 

  • použití plastů a jejich likvidace
  • recyklace a třídění odpadů
  • konkrétní příklady recyklace

Zdroje znečištění:

  • únik ropy a chemických látek
  • ekologické havárie
  • hnojiva
  • černé skládky
  • požáry skladišť a průmyslových provozů

Čistota ovzduší, smog

Vazby na další očekávané výsledky učení