Ošetřovat nenáročné pokojové i venkovní rostliny za použití vhodného nářadí.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení směřuje k rozvoji základních dovedností žáka, které mu umožní vykonávat dílčí činnosti při ošetřování rostlin. Cílem je to, aby žák věděl, které činnosti rostlinám prospívají a napomáhají jejich růstu. Vyzkouší si proto například zálivku, kypření půdy, pletí a další drobné činnosti. Získá znalosti o tom, v jakých podmínkách se rostliny pěstují, a dokáže s nimi pracovat tak, aby neohrozil svou bezpečnost ani bezpečnost spolužáků.
Příklady aktivit:
Žák rozlišuje plevel od pěstované kulturní rostliny a plevel odstraňuje ze záhonu.
Žák zalévá pod dohledem pedagoga rostlinu přiměřenou dávkou vody.
Žák kypří půdu tak, aby nepoškodil pěstovanou rostlinu.
Žák určuje základní jedovaté rostliny na obrázcích nebo v přírodě pod dohledem pedagoga.
Žák poznává a pojmenovává základní druhy zeleniny a polních plodin.
Žák při práci s nářadím (např. motyčka, rýč) dbá na bezpečnost svou i spolužáků.
Žák nekonzumuje části rostlin, které nezná nebo které nejsou určené ke konzumaci.
Učivo:
Dílčí úkony péče o pokojové rostliny
Dílčí úkony péče o venkovní rostliny:
- základní podmínky pro pěstování
- základní postupy pro pěstování
- pěstování pokojových rostlin
- pěstování rostlin na zahradě (okrasné rostliny, léčivé rostliny, koření, zelenina aj.)
Manipulace s:
- jednoduchými zahradnickými pomůckami
- nářadím
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CAP-CAP-003-110-002 Podílet se na péči o rostliny a zvířata během roku.
- CPA-CSP-005-110-001 Podílet se na pěstování rostlin v interiéru a v exteriéru, vyhýbat se kontaktu s jedovatými rostlinami.
- CPA-CSP-006-110-001 Provádět základní pracovní úkony v domácnosti včetně využití kuchyňského inventáře.
- CPA-CSP-008-110-002 Mít osvojené základní pracovní návyky.