Člověk, jeho osobnost a svět práce
Vzdělávací oblast Člověk, jeho osobnost a svět práce je jednou ze stěžejních oblastí ve vzdělávání žáků s mentálním postižením. Veškeré dovednosti a návyky si žák osvojuje během činností spojených s běžnými situacemi každodenního života. Osvojením těchto praktických dovedností a návyků dochází ke zvyšování kvality života nejen žáka s mentálním postižením, ale i celé jeho rodiny.
Vzdělávací oblast se cíleně zaměřuje na dosažení co nejvyšší možné míry samostatnosti žáka. Osvojení dovedností napomáhá seberealizaci žáka – ať už ve smyslu smysluplného využití volného času, nebo naplnění pocitu prospěšnosti pro okolí. Současně formuje osobnost žáka a rozvíjí dovednosti vedoucí k posílení samostatnosti v jeho životě.
Žák si osvojuje praktické dovednosti v oblasti sebeobsluhy a péče o sebe i své okolí. Učí se bezpečně používat předměty a pomůcky denní potřeby, získává pracovní návyky a návyky v oblasti bezpečnosti a hygieny práce. V přirozených situacích rozvíjí dobré vztahy k sobě samému i k ostatním lidem.
Vzdělávací oblast Člověk, jeho osobnost a svět práce je specifická svým propojením s praktickými činnostmi běžného života. Osvojené dovednosti využije žák ve svém každodenním životě – ať už v prostředí rodiny, sociálních službách, nebo v dalším vzdělávání.
Vzdělávací obsah je členěný do dvou vzdělávacích oborů: Osobnostní a sociální výchova a Pracovní činnosti.