Zvládnout údržbu jednoduchých předmětů.
Komentář:
Očekávaným výsledkem učení je rozvoj manipulačních dovedností, schopnosti pozorovat změny v okolí a řešit drobné závady. Žák zaznamenává nefunkčnost věcí a je schopen podle pokynů zvládnout jednoduché úkony vedoucí k nápravě situace. Vytváří si vlastní zkušenost s předměty ve svém okolí a se způsoby, jak s nimi zacházet, aby předcházel jejich poškození i vlastnímu poranění. Při manipulaci s předměty vždy dodržuje pravidla bezpečnosti práce a rozlišuje nebezpečné situace, které nemůže řešit sám nebo bez dopomoci dospělé osoby.
Příklady aktivit:
Žák s dopomocí vymění tužkovou baterii v jednoduchém zařízení (např. kapesní svítilna, hračka).
Žák se zapojuje do práce při natírání výrobku zdravotně nezávadným nátěrem – pomáhá držet, natírá menší plochy, dbá na pokyny k bezpečné práci.
Žák si pod vedením vyzkouší šroubování vrutů a spojování dřevěných dílů pomocí hřebíčků.
Žák za asistence dospělé osoby bezpečným způsobem vymění žárovku.
Žák lepí jednotlivé části výrobku nebo modelu lepidlem podle pokynů (tekuté / tuhé lepidlo, lepicí páska apod.).
Učivo:
Údržba předmětů:
- výměna baterie
- čištění povrchu
- dotažení šroubků
- lepení poškozených částí
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CPA-CSP-001-106-002 Podílet se na udržování pořádku ve svých věcech i ve svém okolí.
- CPA-CSP-003-106-001 Provádět základní manuální operace při práci s jednoduchými materiály a pomůckami.
- CPA-CSP-006-106-002 Dodržovat základní pravidla stolování.
- CPA-CSP-008-106-002 Mít osvojené klíčové pracovní návyky.
- CSA-CJS-002-106-001 Poznat nebo pojmenovat nejběžnější předměty a pracovní činnosti ze svého okolí.
- INA-INF-001-106-001 Obsluhovat vybraná digitální zařízení na úrovni zapnutí, vypnutí a jednoduchého pohybu v uživatelském prostředí.