Přispívat k realizaci aktivity podle zavedených postupů.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel rozděluje úkony do jednotlivých kroků a žáci se zapojují do jejich realizace (např. při přípravě jednoduchého jídla, třídění odpadů nebo úklidu pracovního prostoru). U komplexnějších činností (např. úklid třídy) přiděluje konkrétním žákům dílčí úkoly tak, aby na sebe jednotlivé kroky navazovaly.
Využívá fotografie míst, činností nebo reálné předměty k názornému vysvětlení jednotlivých kroků dané aktivity.
Začleňuje do práce pravidelné aktivity, k nimž žáci přispívají svým dílem podle stanovených pravidel (např. příprava pomůcek).
Dává žákům možnost volby mezi dvěma způsoby, jak se do aktivity zapojí, nebo mezi dvěma variantami, jak může daný úkon pokračovat.
Pobízí žáky (verbálně, gestem nebo vizuální nápovědou), aby se postupně zapojovali do naučených rutinních postupů stále samostatněji. Vede je k vyšší samostatnosti u osvojených sekvencí úkonů (např. se ptá: „Co uděláš nyní?“, „Jak budeš pokračovat?“, „Co teď potřebuješ?“, namísto toho, aby jim poskytoval přesné instrukce k dalšímu kroku).
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák se aktivně zapojuje do činností a přispívá k jejich průběhu podle předem stanovených kroků.
- Reaguje na pokyny učitele nebo vizuální podněty a pokračuje podle nich ve své práci.
- Pamatuje si a opakuje některé kroky činností a postupně si osvojuje celou sekvenci úkonů.
- Zapojuje se do společné činnosti se spolužáky podle pokynů učitele nebo asistenta – vyčkává, až přijde čas jeho práce, pozoruje práci spolužáků a navazuje na ni.
- Snaží se úkol dokončit, případně požádá o pomoc, pokud si neví rady.