Uplatňovat přiměřené aplikované pohybové aktivity odpovídající aktuálnímu zdravotnímu stavu.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede žáka k rozpoznávání vlastních limitů a omezení a k nastavení vhodných pohybových aktivit s přihlédnutím k jeho zdravotnímu stavu. Žák využívá jednotlivé techniky cvičení, které přispívají k rozvoji jeho zdravotního stavu. Žák může podle možností školy využívat hipoterpii, canisterapii, felinoterapii a další za účasti externích fyzioterapeutů, ergoterapeutů a proškolených odborníků. Cvičení na posílení těla, zklidňující a relaxační techniky.
Příklady aktivit:
Žák realizuje ve dvojici masáž s masážním míčkem. Jeden žák si lehne na břicho na podložku a druhý mu jemně masíruje záda malým masážním míčkem podle předem daných pokynů (např. kruhové pohyby, jemné tlakování). Následně si žáci role vymění.
Žák se účastní hipoterapie a seznamuje se s koňmi pod vedením zkušeného terapeuta – například je hladí nebo česá jejich hřívu. Pokud je to možné, vyzkouší si jízdu na koni s asistencí.
Žák se účastní canisterapie pod vedením canisterapeuta a navazuje kontakt se speciálně vycvičeným psem. Psa může hladit, učit ho jednoduché povely, společně plnit drobné úkoly nebo relaxovat v jeho přítomnosti.
Žák se účastní felinoterapie a navazuje kontakt s kočkou. V rámci terapeutické seance ji hladí nebo se s ní posadí a učí se jemným pohybům a vnímání jejího chování.
Žák se zapojuje do relaxačních cvičení s hudbou a míčky. Lehne si na podložku a s pomocí terapeuta provádí jemné pohyby a masáže míčky po těle. Během cvičení poslouchá uklidňující hudbu a soustředí se na dech a vnímání vlastního těla.
Učivo:
- Pohybové činnosti v návaznosti na obsah tělesné výchovy – cvičení a aktivity zaměřené na podporu zdraví s ohledem na individuální potřeby (oslabení svalů, kloubů, dýchacích funkcí).
- Základní termíny osvojovaných činností
- Prevence a korekce oslabení
- Denní režim z pohledu zdravotního oslabení
- Soustředění na cvičení
- Nevhodná cvičení a činnosti (kontraindikace zdravotních oslabení)
- Základní cvičební polohy
- Základní technika cvičení
- Relaxace – celková a lokální
- Dechová cvičení – správný dechový stereotyp
- Protažení, zlepšení fyziologického rozsahu a posílení oslabených svalů
- Spinální cvičení
- Zooterapie (např. hiporehabilitace, canisterapie, felinoterapie)
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CZA-TEV-001-106-001 Podílet se na zapojení do širokého spektra aplikovaných pohybových aktivit odpovídajících aktuálnímu zdravotnímu stavu.
- CZA-TEV-001-106-005 Realizovat se v pohybových činnostech za pomoci upravených didaktických a sportovních pomůcek.
- CZA-TEV-001-106-006 Zdokonalovat základní pohybové činnosti spolu s ostatními žáky.
- CZA-TEV-001-106-008 Reagovat na relaxační, speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a usilovat při nich o správné držení těla.