Zvolená úroveň RVP ZŠS je ve stavu veřejné konzultace. Připomínky můžete zadat ve formuláři zde. Konzultace probíhá do 31. 3. 2025, poté budou připomínky vyhodnoceny.
Člověk a zdraví I

Vzdělávací oblast Člověk a zdraví učí žáka základním poznatkům a dovednostem souvisejícím se zdravím. Učí ho chápat zdraví jako vyvážený stav tělesné, duševní a sociální pohody. Respektuje celistvost osobnosti žáka, rovnoměrně rozvíjí jeho psychomotorické i pohybové dovednosti.
Snaží se o maximální rozvoj jeho fyzických a pohybových možností. Pochopit hodnotu zdraví, vnímat smysl zdravotní prevence i problémů spojených s poškozením zdraví, v přiměřené míře k věku a rozumovým schopnostem.
Cílem vzdělávací oblasti je vést žáka k dodržování zásad zdravého způsobu života a ochrany zdraví, k poznávání a chápání fyziologických, psychických i sociálních změn spojených s dospíváním. Učí ho rozpoznávat základní situace ohrožující tělesné a duševní zdraví a osvojovat si poznatky, jak jim předcházet. Žák získává znalosti, dovednosti, návyky a postoje související s rozvojem pohybových dovedností. Učí se preventivně podporovat zdraví v každodenním životě, s uvážlivým jednáním a rozhodováním v situacích týkajících se zdraví a bezpečí. Učí se hledat cesty, jak zařadit pohyb do každodenního režimu dne a nalézt radost z pohybu dle jeho preferencí.
Vzdělávací obsah oblasti Člověk a zdraví se prolíná do ostatních vzdělávacích oblastí, které jej doplňují, rozšiřují a využívají. Umožňuje žákovi uvědomit si nutnost preventivní péče o své zdraví v přiměřené míře vzhledem k věku a k vlastním schopnostem. Smyslem je uvědomění si významu pohybových aktivit, zdravé stravy a zdravého životního stylu pro zvýšení kvality života.
Žák se seznamuje s různým nebezpečím, které ohrožuje zdraví v běžných i mimořádných situacích, osvojuje si dovednosti a způsoby chování a rozhodování, které vedou k zachování a posílení zdraví. Tím je zajištěno utváření dovedností a návyků pro uplatnění zdravého životního stylu, osobní a duševní hygieny, výživy, pohybových aktivit.
Rozvíjí si pohybové schopnosti a dovednosti, ale zároveň se seznamuje i s korekcí zdravotních oslabení v běžných i specifických formách pohybového učení.
Obsah vzdělávací oblasti se realizuje ve vzdělávacím oboru: Výchova ke zdraví a Tělesná výchova.