Člověk, zdraví a bezpečí

Vzdělávací oblast Člověk, zdraví a bezpečí seznamuje žáka se základními poznatky a dovednostmi souvisejícími se zdravím. Učí ho chápat zdraví jako vyvážený stav tělesné, duševní a sociální pohody. Respektuje celistvost osobnosti žáka a rovnoměrně rozvíjí jeho psychomotorické i pohybové dovednosti.

Vzdělávací oblast usiluje o maximální rozvoj fyzických a pohybových schopností žáka. Žák se učí chápat hodnotu zdraví, vnímat význam zdravotní prevence a porozumět problémům spojeným s poškozením zdraví, a to v přiměřené míře, vzhledem k věku a rozumovým schopnostem.

Cílem vzdělávací oblasti je vést žáka k dodržování zásad zdravého životního stylu a ochrany zdraví, k poznávání a chápání fyziologických, psychických i sociálních změn spojených s dospíváním. Učí ho rozpoznávat základní situace ohrožující tělesné a duševní zdraví a osvojovat si poznatky o možnostech jejich prevence. Žák získává znalosti, dovednosti, návyky a postoje související s rozvojem pohybových dovedností. Učí se preventivně podporovat své zdraví v každodenním životě, jednat uvážlivě a rozhodovat se odpovědně v situacích týkajících se zdraví a bezpečí. Učí se hledat cesty, jak zařadit pohyb do každodenního režimu a nalézt radost z pohybu podle vlastních preferencí.

Vzdělávací obsah oblasti Člověk, zdraví a bezpečí prolíná do ostatních vzdělávacích oblastí, které ho doplňují, rozšiřují a využívají. Umožňuje žákovi uvědomit si nezbytnost preventivní péče o jeho zdraví v souladu s jeho věkem a schopnostmi. Smyslem této oblasti je vést žáka k uvědomění si významu pohybových aktivit, zdravé stravy a celkově zdravého životního stylu jako prostředku ke zvýšení kvality života.

Žák se seznamuje s různými nebezpečími ohrožujícími zdraví v běžných i mimořádných situacích. Osvojuje si dovednosti a způsoby chování a rozhodování, které vedou k ochraně a posilování zdraví. Tím dochází k utváření dovedností a návyků potřebných k uplatňování zásad zdravého životního stylu, osobní a duševní hygieny, správné výživy a pravidelných pohybových aktivit.

Žák rozvíjí své pohybové schopnosti a dovednosti a zároveň se seznamuje s možnostmi korekce zdravotních oslabení v běžných i specifických formách pohybového učení.

Obsah vzdělávací oblasti se realizuje ve vzdělávacích oborech: Výchova ke zdraví a bezpečíTělesná výchova