Rozpoznat v modelových situacích nebezpečné situace v běžném životě.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zabývá bezpečným způsobem chování a rozpoznáním nebezpečných situací v každodenním životě. Žák se seznamuje s bezpečnými způsoby chování při komunikaci s vrstevníky, neznámými lidmi i v digitálním prostředí. Vnímá formy násilí a zneužívání, včetně sexuálního. Osvojuje si dodržování základních pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví ve škole a v silničním provozu. Uvědomuje si nebezpečí zneužívání návykových látek. Osvojuje si komunikaci se službami odborné pomoci. S dopomocí učitele si zkouší bezpečné chování v modelových situacích. Žák si pomocí učitele uvědomuje potenciální nebezpečné situace a místa ve svém běžném životě (škola, digitální prostředí, silnice apod.). Společně s učitelem prozkoumává bezpečné způsoby chování v těchto situacích s využitím didaktických pomůcek a modelových situací. Učí se rozpoznávat rizika, aktivně se zapojuje do dramatizací a řešení příběhů s otevřeným koncem. Seznamuje se s dostupnou odbornou pomocí a službami, které ji poskytují.
Příklady aktivit:
Žák mapuje nebezpečná místa. Zakreslí nebo pojmenuje místa, kde mohou nastat nebezpečné situace (např. ulice, škola, internet), a diskutuje o tom, co je tam nebezpečné.
Žák využívá modelové situace a metody dramatizace k řešení konfliktů, nebezpečných situací nebo ke komunikaci s neznámými lidmi.
Žák čte nebo poslouchá krátké příběhy s otevřeným koncem a navrhuje, jak by mohl reagovat v různých krizových situacích.
Žák využívá výukové programy a testy v rámci interaktivní práce na tabletu či PC (např. dopravní značky, bezpečné chování na internetu, rozpoznávání nebezpečí).
Žák je seznámen s možnostmi odborné pomoci, kam se obrátit v případě, že je v nebezpečí. Prakticky nacvičuje, jak vyhledat pomoc (např. důležitá telefonní čísla nebo online služby).
Učivo:
- Bezpečné chování v běžném a v digitálním prostředí (při komunikaci s vrstevníky a s neznámými lidmi)
- Dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany (v běžném prostředí a v silničním provozu)
- Bezpečné prostředí ve škole
- Možné formy šikany
- Formy násilí a zneužívání (i sexuálního)
- Závislosti na návykových látkách (zdravotní a sociální rizika)
- Kam se obrátit o pomoc (komunikace se službami odborné pomoci)
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CPA-OSV-001-106-001 Vyjádřit vhodným způsobem své prožívání v běžných i náročných situacích.
- CSA-CJS-002-106-005 Rozpoznat různé nebezpečné situace ve svém každodenním životě a v případě ohrožení požádat o pomoc.
- CSA-CJS-002-106-007 Reagovat přiměřeně na pokyny dospělých a spolupracovat při mimořádných událostech.
- CSA-CJS-005-106-003 Ošetřit v modelové situaci drobné poranění.
- CSA-CJS-005-106-004 Dodržovat zásady bezpečného pohybu v silničním provozu v roli chodce, účastníka silničního provozu.
- CZA-TEV-001-106-010 Poznávat základní zásady bezpečného chování a hygieny při pohybových aktivitách.