Vyhledat pomoc v zátěžové situaci.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na dovednost vyhledat pomoc od druhé osoby v zátěžové nebo nové, neznámé situaci. Významně přispívá ke zvládání stresu při řešení náročnějších situací v běžném životě. Žák dokáže v neznámé situaci adekvátně reagovat na nové podněty a nebojí se vyhledat pomoc druhé osoby.
Příklady aktivit:
Žák si procvičuje, na koho se může obrátit v situacích nejistého nebo nevhodného chování (např. rodič, vyučující, školní psycholog).
Žák trénuje, jak si slovně nebo pomocí piktogramů a dohodnutých signálů říct o pomoc v různých situacích.
Žák nácvikem žádá dospělého o pomoc v modelových nebo reálných situacích.
Žák se učí rozpoznávat a zapamatovat si důležitá telefonní čísla pro přivolání pomoci (např. rodič, linka první pomoci, policie, linka bezpečí).
Žák je veden k tomu, jak správně postupovat při vyhledání pomoci v různých zátěžových situacích, jako je ubližování, strach nebo nehoda.
Učivo:
- Chování v zátěžové situaci
- Zvládání změny
- Rozpoznání potřeby pomoci
- Nácvik vyhledání a přijetí pomoci
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CPA-OSV-001-106-001 Vyjádřit vhodným způsobem své prožívání v běžných i náročných situacích.
- CPA-OSV-001-106-002 Navázat sociální kontakt a podílet se na interakci ve skupině známých osob.
- CPA-OSV-001-106-003 Rozpoznat základní povolání, se kterými se setkává v běžném životě.
- CSA-CJS-002-106-005 Rozpoznat různé nebezpečné situace ve svém každodenním životě a v případě ohrožení požádat o pomoc.
- CSA-CJS-002-106-007 Reagovat přiměřeně na pokyny dospělých a spolupracovat při mimořádných událostech.