Vybrat příklady obtížných životních situací a možností vzájemné pomoci.

PTS-000-000-110-001

Komentář:

Znalostního základu výsledku učení žáci dosahují v oboru Člověk a jeho svět, Člověk, jeho osobnost a svět práce, Člověk a společnost, Člověk, zdraví a bezpečí.

Učitel volí interaktivní a věkově přiměřený přístup, tak, aby žáci pochopili, že každý může někdy potřebovat pomoc a že vzájemná podpora je klíčem ke zdravým mezilidským vztahům a rozvoji empatie.

Žáci se učí rozpoznávat situace, kdy někdo potřebuje pomoc, a osvojovat si základní způsoby, jak mohou sami pomoct. Zároveň se učí, jak o pomoc požádat.

Příklady aktivit:

Žák prostřednictvím obrázkových karet popisuje obtížné situace (např. nemoc, šikana, osamělost) a jsou mu představeny možnosti pomoci. Žák ukazuje, co se na obrázku děje, vyjadřuje, co postava pravděpodobně cítí a navrhuje, jak bychom jí mohli pomoci. Například u obrázku nemocného kamaráda, někoho, kdo pláče, nebo někoho, kdo je sám na lavičce.

Žák ve dvojici zahraje modelovou situaci (např. kamarád spadne, někdo se směje jinému, někdo je smutný). Učitel navádí žáka pomocí jednoduchých vět: „Co řekneš?“, „Co uděláš?“. K podpoře aktivity lze využít rekvizity (např. plyšová hračka, berle, batoh).

Žák zhlédne krátký film nebo pohádku, ve které postava zažije těžkou situaci (např. Příběhy včelky Máji nebo Pat a Mat). Následuje diskuse: „Co se stalo?“, „Kdo pomohl?“, „Co bychom udělali my?“.

Žák nakreslí obrázek, kde někomu pomáhá (např. kamarádovi, zvířeti nebo rodičům doma). Učitel pomůže doplnit krátkou větu, např.: „Pomáhám mamince s nákupem“ nebo „Utěšuji kamarádku“. Cílem je vytvoření tzv. zdi dobrých skutků, na kterou jsou umisťovány výtvarné práce žáků. 

Žák se prostřednictvím obrázků nebo krátkých videí seznamuje s činností vybraných charitativních organizací (např. Červeného kříže nebo útulku pro zvířata). Učí se jednoduché pojmy jako „pomoc nemocným“, „pomoc zvířatům“ nebo „pomoc starým lidem“. Následně žáci navštěvují charitativní zařízení (např. místní útulek, domov pro seniory nebo charitní obchod) a mohou přinést drobný dárek nebo obrázek, který sami předem vytvořili.

Hodnoty:

  • Sdílené poznání
  • Důstojný život

Vazby na další očekávané výsledky učení