Rozpoznat nebezpečné situace a na základě osobních zkušeností na ně vhodně reagovat.

CZA-TEV-001-110-010

Komentář:

Očekávaný výsledek učení směřuje žáka k rozpoznávání nebezpečných situací. Pohybové aktivity probíhají v různých prostorech (tělocvična, bazén, třída, hřiště, příroda a další), přičemž každý prostor má své bezpečnostní požadavky. Žák se učí adekvátně reagovat na nebezpečné situace nebo na ně sám upozorní.

Příklady aktivit:

Žák si společně se spolužáky projde různá prostředí (například tělocvičnu, školní hřiště a třídu) a učitel s nimi bude probírat, jaká nebezpečí mohou v daném prostoru nastat (např. uklouznutí na mokré podlaze, nepozornost při běhu, nevhodné chování u bazénu). 

Žák si společně se spolužáky zahraje scénky, kdy někdo objeví nebezpečnou situaci (např. rozbitá sklenice na zemi, rozhozené věci na chodbě) a ostatní žáci budou nacvičovat, jak správně na situaci reagovat – upozornit učitele, zastavit hru, pomoci kamarádovi apod.

Učivo:

Hygiena a bezpečnost při pohybových činnostech:

  • Bezpečnost při pohybových činnostech v různém prostředí
  • Hygiena při tělesné výchově
  • Osobní hygiena
  • Hygiena cvičebního prostředí
  • Vhodné oblečení a obuv
  • Vhodný oděv a obuv ve specifickém prostředí
  • Hygiena plavání

Bezpečný pohyb ve specifických podmínkách:

  • Skákání do vody
  • Seskoky z výšky
  • Bezpečný pohyb při pohybových aktivitách na sněhu
  • Bezpečnost pohybu v zimní krajině
  • Bezpečnost pohybu v krajině ve všech ročních obdobích (např. při bouřce)
  • Provozování sportů za různého počasí (včetně extrémního počasí)

Pobyt v přírodě a vztah k životnímu prostředí:

  • Chování v přírodě
  • Ochrana přírody
  • Pobyty v přírodě

Význam pohybu:

  • Význam pohybu pro zdraví

Vazby na další očekávané výsledky učení