Uplatňovat základní pravidla her a soutěží, rozpoznat, když dojde k jejich porušení.

CZA-TEV-001-110-009

Komentář:

Očekávaný výsledek učení směruje žáka k dovednosti využít osvojená pravidla her k dodržování férovosti, čestnosti a pospolitosti. Žák chápe myšlenku týmovosti, rozumí přechodu z „já“ na „my“, směřuje k radosti ze společného úspěchu a zároveň dokáže přijmout prohru a neúspěch. Rozpozná porušování pravidel a adekvátně na to reaguje. V hodinách jsou zařazovány pohybové a míčové hry přizpůsobené schopnostem žáků, které podporují spolupráci, smysl pro fair play a vzájemné povzbuzování.

Příklady aktivit:

Žák si procvičuje při hře boccia přesnost, trpělivost a vzájemný respekt. Každý má šanci uspět bez ohledu na své pohybové schopnosti. Žáci se střídají v házení měkkých míčků směrem k bílému míčku (jacku) a snaží se ho co nejvíce přiblížit. Hra může probíhat vsedě, na zemi nebo ze židle, podle pohybových možností žáků. Žáci mohou míčky házet rukou, nohou nebo kutálet po rampě.

Žák se účastní zjednodušené verze florbalu nebo fotbalu, který se hraje s menším počtem hráčů, bez fyzického kontaktu, s důrazem na přihrávky a vzájemnou komunikaci.

Žák reaguje během hry Na molekuly na sluchové nebo vizuální podněty, rychle vytváří dvojice, trojice nebo větší skupiny, a učí se tak pružně spolupracovat. 

Žák se aktivně zapojuje do hry Na jelena, při níž jeden žák stojí uprostřed kruhu a ostatní si přehazují míč, snaží se ho vybít, čímž rozvíjí reakční schopnosti a odolnost vůči neúspěchu. Role jelena se často střídá a žáci ji přijímají jako součást hry.

Žák se účastní her Přehazovaná a Vybíjená, kde se uplatňuje pravidlo vzájemného povzbuzování, protože body nezískává jednotlivec, ale tým. Hřiště je zmenšené, místo sítě je natažený provaz ve výšce pasu nebo jen označená čára. Hraje se s měkkým lehkým míčem (např. molitanovým) a týmy jsou malé (např. tři hráči proti třem). Cílem není vyřazení, ale počet úspěšných přehozů přes síť, přičemž žáci si po každém bodu plácnou nebo se slovně povzbudí.

Učivo:

Zásady sportovního jednání a chování:

  • sounáležitost v týmu
  • ohleduplnost a podpora spoluhráčů
  • chování při prohře a vítězství

Sportovní soutěže:

  • chování na soutěžích
  • dodržování pravidel soutěže

Olympijská myšlenka:

  • respekt k soupeřům
  • týmová spolupráce a rovnost
  • hodnoty sportu a olympijské ideály

Sportovní hry s upravenými pravidly:

  • výběr her podle možností školy (bocce, boccia, lukostřelba)
  • znalost pravidel her
  • upozornění na nedodržení pravidel a jejich korekce

Vazby na další očekávané výsledky učení