Respektovat pravidla bezpečného chování v digitálním prostředí.

KDA-KDB-000-110-001

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:

Učitel předvádí situace, kdy je chování v online prostředí bezpečné (např. používání silného hesla) a kdy je rizikové (např. sdílení osobních údajů).

Zadává opakovaně modelové úkoly (např. „Co můžu sdílet s kamarády?“, „Co si nechám pro sebe?“). Odpovědi formuluje se žáky verbálně i neverbálně – formou piktogramů, schémat nebo obrázků.

Vede žáky k tomu, aby rozlišovali mezi známými a neznámými osobami online a věděli, že se na neznámé zprávy nereaguje.

Pobízí žáky, aby vždy nahlásili podezřelý nebo neznámý digitální obsah.

Zadává úkoly, při kterých žáci rozhodují, zda je vhodné příslušný obsah (např. vlastní fotografie, místo pobytu) sdílet s někým dalším. Společně se žáky také definuje, s kým je sdílení v pořádku.

Každou práci s digitálními zařízeními ve výuce začíná a končí připomenutím základních bezpečnostních pravidel.

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

  • Žák neposkytuje osobní údaje na internetu bez předchozí konzultace s dospělým.
  • Ví, že nemá sdílet své celé jméno, adresu, telefonní číslo ani fotografie s neznámými lidmi online.
  • Pokud obdrží neznámou zprávu nebo narazí na něco neobvyklého, nekliká na odkaz a požádá dospělého o radu.
  • Dodržuje pravidla pro bezpečné přihlášení a odhlášení, nesděluje svá hesla ostatním.
  • Správně zachází se školními digitálními zařízeními a dodržuje pravidla bezpečného používání internetu stanovená vyučujícími. Umí je vyjádřit slovně nebo neverbálně.

Vazby na další očekávané výsledky učení