Využít znalosti zásad bezpečnosti při práci s elektrickými přístroji.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení přispívá k pochopení, jak elektrické přístroje a jednoduché stroje usnadňují lidem práci. Tento výsledek učení vede žáka k bezpečnému zacházení s elektrickými přístroji v běžném životě, k rozpoznání případného nebezpečí a k předcházení škodám na zdraví i majetku.
Příklady aktivit:
Žák se během praktických činností seznámí s jednoduchými stroji – pákou, kladkou, nakloněnou rovinou a kolem na hřídeli. Pomocí stavebnice (např. LEGO, polytechnické stavebnice) sestaví žák s podporou učitele jednoduchý model, na kterém si vyzkouší princip fungování vybraného stroje. Následně společně s učitelem hledá a pojmenovává příklady využití těchto strojů v běžném životě (např. houpačka = páka, lano ve vlaku = kladka, skluzavka = nakloněná rovina, volant = kolo na hřídeli).
Žák se seznamuje s elektrickými přístroji, které usnadňují práci v domácnosti (např. mixér, vysavač, pračka). Na základě vlastní zkušenosti popíše, k čemu se přístroje používají a jak lidem ulehčují práci. Učitel připomíná zásady bezpečného zacházení s elektrickými přístroji (nesahat mokrýma rukama, nevytahovat přístroj z elektrické zásuvky tažením za kabel apod.) a žák je prakticky procvičuje na modelových situacích.
Učivo:
- Jednoduché stroje a jejich užití v praxi
- Dodržování pravidel bezpečné práce s elektrickými přístroji
Přístroje:
- Kuchyňské elektrické přístroje a domácí spotřebiče
- Prodlužovací kabely a rozdvojky
- Narušení izolace kabelů a elektrických spotřebičů
- Zásuvky
- Přetížení elektrické sítě
- Digitální a informační zařízení
- Souprava pro mechaniku – jednoduché stroje
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CPA-CSP-006-106-001 Používat vhodným způsobem základní pomůcky, nástroje a vybavení pro provoz domácnosti.
- CPA-CSP-008-106-001 Dodržovat zásady bezpečnosti a hygieny práce při pravidelně se opakujících činnostech.
- INA-INF-001-106-003 Dodržovat pravidla bezpečné a zdravotně nezávadné práce s digitálními technologiemi.