Rozeznat a bezpečně využívat zdroje tepla a světla.

CAP-CAP-001-110-002

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na poznání a využití zdrojů tepla a světla a jejich bezpečné používání. Dále se soustředí na využívání jednoduchých optických přístrojů používaných v běžném životě – brýle, lupa, dalekohled, fotoaparát. Tento výstup významně přispívá k rozvoji praktických dovedností žáka v činnostech, které s tématem souvisejí.

Příklady aktivit:

Žák přiřazuje obrázky nebo skutečné předměty ke zdrojům světla a tepla (např. Slunce, svíčka, žárovka, topení). Žák ukazuje, co svítí, co hřeje a co dělá obojí. Učitel ukazuje a vysvětluje, co ke svému fungování potřebuje energii (např. elektřinu) a co ji nepotřebuje.

Žák společně s učitelem zvažuje, proč se nesmíme dívat do silného světla – například svítí baterkou na papír a sledují, jak světlo prosvítí.

Žák si zkouší bezpečně zapálit svíčku pod dohledem učitele a říká, co je potřeba dodržet (např. „Nesmím sahat na plamen.).

Žák si prohlíží brýle, lupu, dalekohled a fotoaparát. Zkouší se například podívat lupou na list papíru a popisuje, co vidí jinak než pouhým okem.

Učivo:

  • Zdroje světla a tepla – Slunce, oheň, žárovka, svíčka
  • Praktické využití optických přístrojů
  • Brýle s ochrannými filtry
  • Světelný smog
  • Nebezpečí spojené se zábavní pyrotechnikou

Vazby na další očekávané výsledky učení