Rozeznat a bezpečně využívat zdroje tepla a světla.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na poznání a využití zdrojů tepla a světla a jejich bezpečné používání. Dále se soustředí na využívání jednoduchých optických přístrojů používaných v běžném životě – brýle, lupa, dalekohled, fotoaparát. Tento výstup významně přispívá k rozvoji praktických dovedností žáka v činnostech, které s tématem souvisejí.
Příklady aktivit:
Žák přiřazuje obrázky nebo skutečné předměty ke zdrojům světla a tepla (např. Slunce, svíčka, žárovka, topení). Žák ukazuje, co svítí, co hřeje a co dělá obojí. Učitel ukazuje a vysvětluje, co ke svému fungování potřebuje energii (např. elektřinu) a co ji nepotřebuje.
Žák společně s učitelem zvažuje, proč se nesmíme dívat do silného světla – například svítí baterkou na papír a sledují, jak světlo prosvítí.
Žák si zkouší bezpečně zapálit svíčku pod dohledem učitele a říká, co je potřeba dodržet (např. „Nesmím sahat na plamen.“).
Žák si prohlíží brýle, lupu, dalekohled a fotoaparát. Zkouší se například podívat lupou na list papíru a popisuje, co vidí jinak než pouhým okem.
Učivo:
- Zdroje světla a tepla – Slunce, oheň, žárovka, svíčka
- Praktické využití optických přístrojů
- Brýle s ochrannými filtry
- Světelný smog
- Nebezpečí spojené se zábavní pyrotechnikou