Používat vhodným způsobem základní pomůcky, nástroje a vybavení pro provoz domácnosti.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na rozpoznávání nejběžnějších kuchyňských a úklidových pomůcek a na postupné osvojování manipulace s nimi při praktické činnosti. V rámci výuky si žák osvojuje dovednost zacházet se lžící, příborovým nožem a vidličkou. V souvislosti s přípravou jednoduchého pokrmu zkouší bezpečným způsobem krájet, využívat několik druhů nádobí a také se podílet na základním úklidu po ukončení práce.
Příklady aktivit:
Žák rozlišuje hrnce, talíře a misky a vybírá vhodnou pomůcku k míchání nebo nabírání pokrmu.
Žák podle pokynů ukládá nádobí a příbory na určené místo.
Žák procvičuje manipulaci s vidličkou a příborovým nožem, při krájení používá vhodnou podložku.
Žák stírá stůl a pojmenuje náčiní používané k úklidu podlahy.
Žák používá smetáček a lopatku a odnáší odpadky a zbytky do příslušného koše.
Žák si při práci obléká a svléká pracovní oblečení a po použití ho složí a uloží na stanovené místo.
Učivo:
Základní vybavení kuchyně
Práce s drobným kuchyňským náčiním
Bezpečnost zacházení s kuchyňskými pomůckami
Drobné úklidové práce:
- utírání prachu
- mytí
- utírání nádobí
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CAP-CAP-001-110-007 Využít znalosti zásad bezpečnosti při práci s elektrickými přístroji.
- CAP-CAP-002-110-001 Poznat vybrané látky běžně užívané v domácnosti včetně možností jejich praktického využití.
- CAP-CAP-002-110-004 Ovládat postupy, jak bezpečně zacházet s chemickými výrobky používanými v domácnosti.
- CPA-CSP-003-110-001 Rozlišit různé druhy materiálů a při práci vhodně použít odpovídající nářadí, nástroje a pomůcky.
- CPA-CSP-006-110-001 Provádět základní pracovní úkony v domácnosti včetně využití kuchyňského inventáře.
- CPA-CSP-006-110-002 Obsluhovat spotřebiče a používat pomůcky v domácnosti.