Vykonávat individuální a kolektivní činnost na základě pokynů, povelů a signálů.

CZA-TEV-001-110-003

Komentář:

Očekávaný výsledek učení upevňuje porozumění základním tělovýchovným pokynům a povelům a schopnost následně vykonat cviky a pohyby na jejich základě. Žák správně reaguje na slovní pokyny, gesta, zvukové nebo vizuální signály. Žák chápe a dodržuje jednoduchá pravidla skupinových her a pohybových činností. Žák chápe pojmy základní odborné terminologie a dokáže na ně adekvátně reagovat, popřípadě se řídí nápodobou doplněnou verbálním pokynem.

Příklady aktivit:

Žák si prostřednictvím jednoduchých pohybových her upevňuje porozumění základní odborné terminologii a učí se na ni adekvátně reagovat. Reaguje například na pokyny typu „Start“, „Stop“, „Otoč se“, „Běž na místo“ nebo na jednoduchá gesta a neverbální signály, jako je mávnutí rukou, zdvižený palec či zkřížené ruce na prsou, signalizující zastavení. Stejně tak se učí reagovat na zvukové podněty, například na zapískání, bubínek nebo tlesknutí.

Žák využívá hravé aktivity, při nichž si osvojí schopnost sledovat pokyny a spolupracovat ve skupině. Mezi oblíbené činnosti patří například hra Na jelena, při níž jeden žák stojí uprostřed kruhu a ostatní si přehazují míč. Cílem je vybít jelena: kdo se trefí, vymění si s ním místo. Další aktivitou může být pohybová hra Čáp ztratil čepičku, v níž žák reaguje na dané signály, rozvíjí si postřeh a učí se respektovat pravidla.

Učivo:

Pohybové hry s různým zaměřením:

  • pohybové hry s tradičními pomůckami
  • pohybové hry s netradičními pomůckami
  • pohybové hry bez náčiní

Motivační, tvořivé a napodobivé hry:

  • rozvoj kreativity a spolupráce
  • napodobování pohybů

Pravidla osvojovaných pohybových činností a her:

  • základní pravidla her
  • osvojování pravidel pro týmovou spolupráci

Základy odborné terminologie:

  • význam termínů spojených s pohybovými činnostmi
  • terminologie v rámci různých sportů a her

Vzájemná komunikace při osvojovaných pohybových činnostech:

  • komunikace mezi hráči a učitelem
  • koordinace činností v týmu

Komunikace v tělesné výchově:

  • smluvené povely a signály
  • verbální a neverbální komunikace během cvičení

Gestikulace:

  • použití gest pro orientaci a vedení činností
  • vyjádření povelů a pokynů beze slov

Vazby na další očekávané výsledky učení