Provádět jednoduché pohybové úkony na základě pokynů, povelů a signálů.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na zvládnutí porozumění základním tělovýchovným pokynům a povelům a na schopnost žáka následně vykonat jednoduché cviky na základě těchto pokynů. Mimo verbální pokyny by měl žák chápat také gesta, zvukové nebo vizuální signály. Žák se učí ovládat a vnímat vlastní tělo.
Příklady aktivit:
Žák reaguje na jednoduché pokyny jako „Stůj.“, „Utíkej.“, „Skákej.“, „Sedni si.“, „Lehni si.“, „Klekni si.“ a umí je adekvátně splnit. Při skupinových hrách reaguje na pokyny typu „vedle sebe“, „za sebe“, „na čáru“.
Žák reaguje na zvukové signály, například píšťalku, bubínek nebo tlesknutí, a podle nich mění pohyb – běhá, chodí, zastavuje se. Při vizuálních podnětech, jako je mávnutí rukou, zdvižený palec, zkřížené ruce na prsou (znamenající stop), žák správně reaguje pohybem. Hravé úkoly pomáhají upevňovat tyto dovednosti – například hra, kdy učitel bubnuje a žák pochoduje nebo běhá v rytmu bubínku, zrychluje, zpomaluje nebo se zastaví na zvukový povel.
Žák se zapojí do rozcvičky s říkankou, kdy učitel předcvičuje pohyby a doprovází je jednoduchými verbálními pokyny, které žák napodobuje.
Učivo:
Motivační, tvořivé a napodobivé hry:
- komunikace v tělesné výchově
- smluvené povely a pokyny
Signály:
- zvukové
- gesta