Využívat osvojené pohybové dovednosti v individuálních a skupinových pohybových činnostech.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení přispívá k rozvoji pohybové činnosti. Žák si osvojuje pohybové dovednosti, které využívá v individuálních i týmových činnostech. Rozvíjí dovednosti při různých aktivitách, jež vyžadují koordinaci, spolupráci a orientaci v prostoru. Pohybové dovednosti se snaží osvojit v co nejširším spektru. Učí se používat různé nářadí a náčiní a manipulovat s nimi. Činnost provádí individuálně nebo ve skupině.
Příklady aktivit:
Žák manipuluje s míčem na vyznačené dráze – například ho posouvá rukou nebo nohou od startu do cíle, kutálí ho po zemi nebo vede mezi překážkami.
Žák si ve dvojici s partnerem podává míč různými způsoby – například rukama vestoje, vsedě, nohama vleže nebo kutálí míč po zemi.
Žák se ve větší skupině zapojuje do hry, kde si žáci podávají nebo házejí míč v kruhu, čímž se rozvíjí koordinace, rytmus a spolupráce.
Žák chodí nebo běhá z bodu A do bodu B podle značek – může přitom přenášet drobné předměty nebo plnit jednoduché úkoly na stanovištích.
Žák překonává jednoduchou překážkovou (opičí) dráhu – například prochází slalomem, chodí po lavičce nebo kamenech, přeskakuje překážky, plazí se pod lanem nebo prolézá obručemi.
Žák skáče snožmo nebo po jedné noze – na místě i v pohybu, do dálky, bokem nebo přes nízké překážky.
Žák se plazí a leze – po podložce, po čtyřech, po nízkých překážkách nebo po žebřinách.
Žák se přetahuje lanem nebo se přetlačuje se spolužákem – například vestoje, v podřepu nebo vsedě.
Žák sedí na podložce s kolečky a nechá se tahat spolužákem, tlačí ho nebo se pohybuje sám – například pomocí ručkování po laně nebo odrážením nohama.
Učivo:
Základy gymnastiky a atletiky:
- kondiční cvičení
- obraty (obrat o 90°, 180°, 360°), základní postoje
- průpravné úpoly – přetahy, přetlaky
- průpravné atletické činnosti
- hry s různým zaměřením
- běžecká abeceda
- varianty chůze
- běhy na krátké vzdálenosti
- motivovaný vytrvalostní běh (podle schopností žáků)
- starty
- skoky – poskoky, do dálky
Manipulační činnosti:
- manipulace s míčem horními a dolními končetinami (hod míčkem na cíl, do dálky, chytání míče, chůze vpřed s vedením míče)
- manipulace s jiným herním náčiním odpovídající velikosti a hmotnosti
Pohybové dovednosti:
- síla
- rychlost
- vytrvalost
- obratnost a pohyblivost
- prostorová orientace
Cvičení na nářadí a sportovní hry:
- cviky na hrazdě (úchop, stisk, vis)
- cvičení na lavičkách
- cvičení na žebřinách
- cvičení na trampolíně
- základy sportovních her
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CZA-TEV-001-110-002 Zvládat osvojené pohybové dovednosti a používat je v individuálních a skupinových pohybových činnostech.
- CZA-TEV-001-110-004 Projevit svou fantazii při provedení jednoduché pohybové aktivity s hudebním doprovodem.
- CZA-TEV-001-110-006 Podílet se na pohybových aktivitách spolu s ostatními žáky a vnímat význam pohybových aktivit pro zdraví.
- CZA-TEV-001-110-007 Respektovat jiné žáky a uvědomovat si odlišné schopnosti v pohybových dovednostech.