Využívat osvojené pohybové dovednosti v individuálních a skupinových pohybových činnostech.

CZA-TEV-001-106-002

Komentář:

Očekávaný výsledek učení přispívá k rozvoji pohybové činnosti. Žák si osvojuje pohybové dovednosti, které využívá v individuálních i týmových činnostech. Rozvíjí dovednosti při různých aktivitách, jež vyžadují koordinaci, spolupráci a orientaci v prostoru. Pohybové dovednosti se snaží osvojit v co nejširším spektru. Učí se používat různé nářadí a náčiní a manipulovat s nimi. Činnost provádí individuálně nebo ve skupině.

Příklady aktivit:

Žák manipuluje s míčem na vyznačené dráze – například ho posouvá rukou nebo nohou od startu do cíle, kutálí ho po zemi nebo vede mezi překážkami.

Žák si ve dvojici s partnerem podává míč různými způsoby – například rukama vestoje, vsedě, nohama vleže nebo kutálí míč po zemi.

Žák se ve větší skupině zapojuje do hry, kde si žáci podávají nebo házejí míč v kruhu, čímž se rozvíjí koordinace, rytmus a spolupráce.

Žák chodí nebo běhá z bodu A do bodu B podle značek – může přitom přenášet drobné předměty nebo plnit jednoduché úkoly na stanovištích.

Žák překonává jednoduchou překážkovou (opičí) dráhu – například prochází slalomem, chodí po lavičce nebo kamenech, přeskakuje překážky, plazí se pod lanem nebo prolézá obručemi.

Žák skáče snožmo nebo po jedné noze – na místě i v pohybu, do dálky, bokem nebo přes nízké překážky.

Žák se plazí a leze – po podložce, po čtyřech, po nízkých překážkách nebo po žebřinách.

Žák se přetahuje lanem nebo se přetlačuje se spolužákem – například vestoje, v podřepu nebo vsedě.

Žák sedí na podložce s kolečky a nechá se tahat spolužákem, tlačí ho nebo se pohybuje sám – například pomocí ručkování po laně nebo odrážením nohama.

Učivo:

Základy gymnastiky a atletiky:

  • kondiční cvičení 
  • obraty (obrat o 90°, 180°, 360°), základní postoje
  • průpravné úpoly – přetahy, přetlaky
  • průpravné atletické činnosti
  • hry s různým zaměřením
  • běžecká abeceda
  • varianty chůze
  • běhy na krátké vzdálenosti
  • motivovaný vytrvalostní běh (podle schopností žáků)
  • starty
  • skoky – poskoky, do dálky

Manipulační činnosti:

  • manipulace s míčem horními a dolními končetinami (hod míčkem na cíl, do dálky, chytání míče, chůze vpřed s vedením míče)
  • manipulace s jiným herním náčiním odpovídající velikosti a hmotnosti

Pohybové dovednosti:

  • síla
  • rychlost
  • vytrvalost 
  • obratnost a pohyblivost
  • prostorová orientace

Cvičení na nářadí a sportovní hry:

  • cviky na hrazdě (úchop, stisk, vis)
  • cvičení na lavičkách
  • cvičení na žebřinách
  • cvičení na trampolíně
  • základy sportovních her

Vazby na další očekávané výsledky učení