Reagovat na relaxační, speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a usilovat při nich o správné držení těla.

CZA-TEV-001-106-008

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se u žáka zaměřuje na rozvoj správného dýchání, korekci dechu při zvýšené zátěži, zlepšení koordinace těla, rozvoj prostorového vnímání a schopnost prožití okamžiku všemi smysly. Lze využívat speciální metody, jako jsou například bazální stimulace, míčkování, HANDLE přístup. Žák se učí techniky napomáhající rozvoji správného dýchání a držení těla. Pomocí vhodně volených aktivit trénuje prostorové vnímání, rovnováhu a učí se vnímat rytmus všemi smysly. Žák se seznamuje s prvky bazální stimulace, míčkování, HANDLE přístupu, orofaciální stimulace, s masážemi.

Příklady aktivit:

Žák se zavázanýma očima naslouchá, odkud přichází zvuk budíku nebo jiného zdroje (pípání, tlesknutí, zvonek). Postupně se snaží podle zvuku najít jeho polohu a dojít k němu.

Žák hraje hru Na slepou bábu. Jeden ze žáků je slepá bába s lehkým zavázáním očí. Ostatní se pohybují v prostoru a snaží se vyhnout doteku slepé báby.

Žák se účastní aktivity Najdi plyšovou hračku. Jeho úkolem je najít hračku pomocí hmatu, sluchu nebo podle slovních pokynů od spolužáků či pedagoga.

Žák se v týmu zapojí do hry Oběhni značku. Každý žák vyběhne ke značce v prostoru (např. kužel nebo švihadlo), obejde ji a vrátí se zpět, kde předá „babu“ dalšímu žákovi.

Žák před zrcadlem nacvičuje správné postavení chodidel, pánve, hrudníku a hlavy. Učitel ho vede k pocitu správného držení těla a upozorňuje ho na chyby.

Žák provádí stabilizační cviky za využití balančních pomůcek, míčků nebo polštářků k posílení nohou a trupu (např. stání na jedné noze, chůze po balančním pásu).

Učivo:

Cvičení zaměřená na rozvoj specifických schopností:

  • koordinace srdečního, dýchacího a pohybového rytmu
  • pohybové činnosti v návaznosti na obsah tělesné výchovy s přihlédnutím ke konkrétnímu druhu a stupni oslabení 
  • základní termíny osvojovaných činností
  • relaxace celková a lokální
  • dechová cvičení
  • soustředění na cvičení
  • prevence oslabení
  • korekce oslabení
  • zklidňující a povzbuzující masáže
  • somatická stimulace obličeje
  • senzomotorická stimulace
  • míčkování
  • bazální stimulace
  • HANDLE přístup
  • orofaciální masáž
  • správné držení těla – ve stoji, vsedě
  • změny polohy těla 
  • posílení středu těla – cvičení na zpevnění trupu

Vazby na další očekávané výsledky učení