Podílet se na pohybových činnostech s doporučenými a dostupnými sportovními pomůckami přizpůsobenými pro jeho optimální zapojení.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení směruje žáka k vnímání vlastního těla, koordinaci dechových a pohybových aktivit, vnímání hudby a propojení hudby, zvuku a pohybu. Žák se orientuje v prostoru a umí správně využívat speciální pomůcky, které rozvíjejí koordinaci, motoriku, posilují oslabené partie a zkvalitňují svalový tonus.
Příklady aktivit:
Žák sedí nebo stojí na overballu a snaží se udržet rovnováhu, případně provádí jemné pohyby, které posilují hluboké stabilizační svaly.
Žák cvičí s balanční podložkou tak, že střídá stání na jedné nebo obou nohách, přenáší váhu těla, provádí dřepy a přechází z jedné nohy na druhou.
Žák využívá masážní míčky k masírování chodidel nebo jiných částí těla a také při protahování svalů.
Žák se zapojuje do skupinové aktivity s balančním padákem, při níž spolu s ostatními drží jeho okraje, vytváří vlny, zvedá a spouští padák nebo pod něj schovává různé předměty.
Žák chodí naboso po různých typech masážních ortopedických podložek a akupresurním chodníku, střídá chůzi po zemi a po vyvýšené ploše (např. lavičce), čímž stimuluje reflexní body na chodidlech.
Žák absolvuje překážkovou dráhu, při níž prolézá, podlézá a přeskakuje překážky, chodí po kladině či nerovném povrchu.
Žák se houpá vsedě nebo vleže na rehabilitační káče, přičemž zapojuje břišní a zádové svaly a trénuje stabilitu i sílu těla.
Učivo:
- Rozvoj hlavních a pomocných dýchacích svalů
- Zlepšení hrudního a bráničního dýchání při větší tělesné zátěži
- Koordinace srdečního, dýchacího a pohybového rytmu
- Rovnovážná a koordinační cvičení
- Cvičení na vyrovnávání funkční adaptability pohybového, srdečně-cévního a dýchacího systému
- Rozvíjení pohybové a prostorové koordinace, rovnovážných postojů
- Sluchové, zrakové a taktilní vnímání rytmu
- Orientace v prostoru
- Zraková lokalizace
- Speciální nářadí a náčiní
- Použití speciálních pomůcek, které zlepšují motoriku a vnímání (např. bumbác ball pro lepší úchop, medicinbal pro posílení jádra, ozvučné míče pro zlepšení koordinace a zrakové lokalizace)
- U neuropsychických onemocnění je třeba omezení zvažovat individuálně
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- CZA-TEV-001-106-001 Podílet se na zapojení do širokého spektra aplikovaných pohybových aktivit odpovídajících aktuálnímu zdravotnímu stavu.
- CZA-TEV-001-106-005 Realizovat se v pohybových činnostech za pomoci upravených didaktických a sportovních pomůcek.
- CZA-TEV-001-106-006 Zdokonalovat základní pohybové činnosti spolu s ostatními žáky.
- CZA-TEV-001-106-008 Reagovat na relaxační, speciální kompenzační, korektivní či jinak rozvíjející cvičení a usilovat při nich o správné držení těla.