Podílet se na pohybových činnostech s doporučenými a dostupnými sportovními pomůckami přizpůsobenými pro jeho optimální zapojení.

CZA-TEV-001-110-005

Komentář:

Očekávaný výsledek učení směruje žáka k vnímání vlastního těla, koordinaci dechových a pohybových aktivit, vnímání hudby a propojení hudby, zvuku a pohybu. Žák se orientuje v prostoru a umí správně využívat speciální pomůcky, které rozvíjejí koordinaci, motoriku, posilují oslabené partie a zkvalitňují svalový tonus.

Příklady aktivit:

Žák sedí nebo stojí na overballu a snaží se udržet rovnováhu, případně provádí jemné pohyby, které posilují hluboké stabilizační svaly.

Žák cvičí s balanční podložkou tak, že střídá stání na jedné nebo obou nohách, přenáší váhu těla, provádí dřepy a přechází z jedné nohy na druhou.

Žák využívá masážní míčky k masírování chodidel nebo jiných částí těla a také při protahování svalů.

Žák se zapojuje do skupinové aktivity s balančním padákem, při níž spolu s ostatními drží jeho okraje, vytváří vlny, zvedá a spouští padák nebo pod něj schovává různé předměty.

Žák chodí naboso po různých typech masážních ortopedických podložek a akupresurním chodníku, střídá chůzi po zemi a po vyvýšené ploše (např. lavičce), čímž stimuluje reflexní body na chodidlech.

Žák absolvuje překážkovou dráhu, při níž prolézá, podlézá a přeskakuje překážky, chodí po kladině či nerovném povrchu.

Žák se houpá vsedě nebo vleže na rehabilitační káče, přičemž zapojuje břišní a zádové svaly a trénuje stabilitu i sílu těla.

Učivo:

  • Rozvoj hlavních a pomocných dýchacích svalů
  • Zlepšení hrudního a bráničního dýchání při větší tělesné zátěži
  • Koordinace srdečního, dýchacího a pohybového rytmu
  • Rovnovážná a koordinační cvičení
  • Cvičení na vyrovnávání funkční adaptability pohybového, srdečně-cévního a dýchacího systému
  • Rozvíjení pohybové a prostorové koordinace, rovnovážných postojů
  • Sluchové, zrakové a taktilní vnímání rytmu
  • Orientace v prostoru
  • Zraková lokalizace
  • Speciální nářadí a náčiní
  • Použití speciálních pomůcek, které zlepšují motoriku a vnímání (např. bumbác ball pro lepší úchop, medicinbal pro posílení jádra, ozvučné míče pro zlepšení koordinace a zrakové lokalizace)
  • U neuropsychických onemocnění je třeba omezení zvažovat individuálně

Vazby na další očekávané výsledky učení