Volit nabízené aktivity péče o sebe na základě vlastních zkušeností.
Komentář:
Znalostního základu výsledku učení žáci dosahují v oboru Člověk, jeho osobnost a svět práce, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura, Člověk, zdraví a bezpečí.
Učitel vytváří prostředí, ve kterém dává žákům možnost volit mezi aktivitami péče o sebe na základě jejich zkušeností a schopností. Využívá strukturovaný přístup, vizuální a hmatovou podporu, přičemž respektuje individuální potřeby jednotlivých žáků.
Žáci si postupně rozvíjejí nejen schopnost volby, ale také samostatnost a sebevědomí v oblasti péče o sebe. Jsou vedeni k aktivnímu rozhodování.
Příklady aktivit:
Žák si na základě nabídky samostatně volí, jakou odpočinkovou aktivitu chce v daném čase vykonávat, a tím rozvíjí schopnost rozhodování (např. „Budeš si hrát s auty, nebo skládat puzzle?“).
Žák usiluje o dosažení maximální možné míry samostatnosti v oblasti sebeobsluhy a manipuluje s reálnými předměty (např. při výběru a použití hygienických potřeb).
Žák využívá strukturovaný nácvik s postupovými kartami (např. obrázky jednotlivých kroků při mytí rukou).
Hodnoty:
- Důstojný život