Uplatňovat v praktických modelových situacích základní zásady ochrany zdraví.

CZA-VZB-001-110-002

Komentář:

Očekávaný výsledek učení se zaměřuje na základní poznatky o stavbě a fungování lidského těla a na vliv prostředí na zdraví člověka. Žák si postupně osvojuje pojmy zdraví, nemoc, úraz a zdravotní stav. Prostřednictvím modelových situací se učí zvládat první pomoc v případě úrazů v domácnosti, ve škole, při sportu a v dopravě. Cílem očekávaného výsledku učení je ochrana zdraví a bezpečné způsoby chování v situacích úrazů a stavů ohrožujících život.

Příklady aktivit:

Žák poznává základní části lidského těla a jejich funkce. Učí se rozlišovat mezi zdravím, nemocí a úrazem, reaguje na modelové situace klidně a uvážlivě a ví, jak přivolat pomoc.

Žák využívá dostupné pomůcky, například model nebo puzzle lidského těla, obrázky situací (např. rýma, bolení břicha, zlomená ruka, pád z kola), kartičky se slovy „zdraví – nemoc – úraz“, loutky, figurky nebo deky pro dramatizaci.

Žák při poznávání lidského těla skládá model, pojmenovává jednotlivé části (např. hlava, srdce, plíce, břicho) a vysvětluje jejich funkce (např. plíce – dýchání, žaludek – trávení). Přiřazuje k orgánům jednoduché obrázky, například obrázek jídla k žaludku.

Žák určuje na základě rozličných situací, zda jde o zdraví, nemoc, nebo úraz. Například dítě s kapesníkem označí jako nemoc a dítě s rukou v sádře jako úraz. Učitel pomáhá slovně nebo ukázáním příslušné kartičky.

Žák si v modelových situacích s učitelem zahraje krátké příběhy, například pád ze židle, a společně hledají odpověď na otázku „Co dělat?“. Navrhují vhodné postupy, jako zůstat v klidu, zavolat pomoc nebo utěšit kamaráda. Následně si dramatizaci zkoušejí ve dvojicích, aby si situaci prakticky procvičili.

Žák se aktivně zapojuje do aktivity Kruh reflexí a odpovídá na otázky „Co mám dělat, když mě něco bolí?“, „Komu řeknu, když uvidím úraz?“, „Jaké chování je správné?“.

Učivo:

  • Zdraví, nemoc
  • Trvalá změna zdravotního stavu
  • Ochrana zdraví a bezpečné chování v situacích úrazů a stavů ohrožujících život
  • První pomoc
  • Vliv prostředí na zdraví člověka

Úraz – změna stavu:

  • v domácnosti
  • při sportu
  • ve škole 
  • v dopravě

Vazby na další očekávané výsledky učení