Popsat svůj denní režim a používat v praktických modelových situacích zásady zdravého životního stylu.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení směřuje k popisu denního režimu člověka. Žák se postupně seznámí s jednotlivými částmi dne a činnostmi, které jsou pro tyto části typické. Popíše rozdíl mezi školním a volným dnem a učí se smysluplně trávit volný čas. V praktických modelových situacích žák rozlišuje pracovní a odpočinkové aktivity a uvědomuje si nutnost vyváženosti jednotlivých složek denního režimu z hlediska duševní hygieny. Mezi volnočasové aktivity zařazuje pohyb a otužování. Vnímá důležitost správného spánkového a pohybového režimu.
Příklady aktivit
Žák na základě vlastních zkušeností a s podporou učitele postupně poznává strukturu svého denního režimu. Učí se rozlišovat mezi školními povinnostmi, volným časem a odpočinkem. Zvláštní pozornost je věnována smysluplnému trávení volného času, kde je kladen důraz na pohyb jako klíčový faktor pro tělesné i duševní zdraví. Celý proces pomáhá žákovi uvědomit si důležitost vyváženého režimu pro udržení zdraví a dobré nálady.
Žák s pomocí učitele popíše svůj běžný den ve škole, zaměřuje se na časové rozdělení aktivit.
Žák rozdělí den na části: škola – práce, volný čas – odpočinek, spánek.
Žák vybírá z nabídky různé činnosti a přiřazuje je ke správné části dne (např. učení – škola, hraní – volný čas).
Žák pojmenuje činnosti, které patří k jednotlivým částem dne.
Žák zvažuje, co bude dělat ve volném čase, a vybírá další aktivity, které by mohl vyzkoušet, s důrazem na smysluplné trávení volného času.
Žák diskutuje o významu pohybu a otužování pro zdraví a jeho vlivu na náladu, tělesnou hmotnost a návaznost na zdravé stravování.
Učivo:
- Režim dne
- Práce a odpočinek
- Volný čas
- Smysluplné trávení času
- Pohyb pro zdraví
- Otužování
- Spánek a odpočinek
- Pravidelnost během dne